Förklaring

Detta är en samlingsplats för olika spelidéer och tankar kring spel eller annat som kan dyka upp. Flera olika människor har rätten att skriva på den här sidan, alla med anknytning till T-K en fritidsförening i Sverige med intressen som spretar åt rätt många olika håll.
Tanken är att alla texter ska markeras med sitt ämne så att man lätt ska hitta dom i Etikettrutan (till höger). Det mesta antas röra sig om olika former av rollspel och om det inte är det kommer det markeras med "Kort-/Brädspel", "Åsikt" eller "Skönlitterärt".

In English
This site is primarily for Swedish readers, most specificly its for the member of the association T-K (and their need to store cool ideas and text). The texts in English (translated or written primarily for English readers) are accessable through the link "In English" (to your right on this page).
Most of the texts here are roleplaying game related, but there are texts about board and card games aswell as fictional works and other areas that might interest those willing to publish here.

lördag 12 januari 2008

Zeppelinare och Bredsvärd, Världen

Historia
Kelleus är en värld vars historia är döljt i dimmor. Få vet exakt hur det blev som det blev och ännu färre har en aning om vad exakt som begav sig innan man kom till den tidsålder man är i nu. Det man har forskat fram om dom tidigare tidsåldrarna är följande:

Den Första Tidsåldern: Urtiden
För länge sedan ankom mänskligheten och dom Visa Raserna till Kelleus. Här bildade dom sig ett hem, blandade sig med dom barbariska invånarna och skapade sig en bas för ytterligare exploration.

Den Andra Tidsåldern: Dagen
Forskningen tog stora kliv framåt och man koloniserade månarna och började skeppa folk ut i rymden. Nu grundades dom stora nationerna som samlades i ett råd. Teknologin som kommer från den här tiden är ofta svår att använda då den krävde en mängd ytterligare komponenter.

Den Tredje Tidsåldern: Den Gyllene Tidsåldern
Detta är förfäderstiden. Teknologin och utvecklingen tog stormkliv framåt och forskarna var som kungar. Man skickade ut stora Stjärnskepp, av vilka man nu enbart kan finna rostiga vrak, ut i mörkret mellan stjärnorna för att kolonisera och utforska detta område. Man kunde läka dom mest dödliga skador genom ett enkelt knapptryck. Det från denna tid som Quantoteknologin är och dom få artefakter som fortfarande finns i bruk vittnar om en storsvunnen tid av framsteg och hopp.
Men när skeppen återvände bar dom med sig en last av det ondaste man kan tänka sig. Gudarna tog sig till världen med stormsteg och plötsligt var det som om dom alltid funnits. Dom tillbads av alla och tempel restes till deras ära, kultledare tog rollen som härskare och dekadenta adelsgrupper slog dom följe. Ett krig bröt ut vet man, vem som började har man ingen aning om och exakt i vilken form den tog är man omedveten, men det kriget var början på den Fjärde Tidsåldern.

Den Fjärde Tidsåldern: Den Eviga Natten
Kriget var fasansfullt och sträckte sig över en enorm tid. Dom flesta levde i slaveri under kulterna och herrarna som slog följe med gudarna. Man använda fasansfulla vapen som slog ut livsgnistan i enorma områden och vred planetens axel tills det att den stog lodrätt mot solen. Demoner och underliga bestar bevandrade jorden och hade antagligen sin bas vid ekvatorn. Men så, som på ett trollslag slutade Natten för att ge vika åt den tidsålder vi lever i nu.

Den Femte Tidsåldern: Gryningen
Har vart i effekt i flera mansåldrar och den historia som finns vittnar om återuppbyggnade av gamla riken och koloniserandet av sin egen planet. Man vet ännu inte exakt hur det är på månarna och den kontakt man har är sporadisk. Dom som åker dit är vanligen äventyrare av olika slag och vittnar om ett liknande återuppbyggande. Det huvudsakliga problem man lider under är den döda zonen och bestarna som fortfarande är aktiva i det området i övrigt är det mest en fråga om statsstaterna och kungadömmenas återbyggnation. Få vet exakt hur länge denna tidsålder vart i effekt - man gissar på ungefär 500 år - eftersom Natten saknar historisk text och förrändringen från Natt till Gryning var gradvis istället för ett plötsligt bryt.

Gudarna
Den grupp som kallas gudarna är den mest hatade enheten i världen. Dom allra flesta brukar ha dom för att skrämma sina barn och när man svär refererar man till dom. Gudarnas ankomst skapade deras kulter och dom delade världen emellan sig.
  • Hasthur - den vindpinade ödemarkens gud, kylan, frosten och isens herre.
  • Astorot - lögnens gud, konstens gud och den falska skönhetens gud.
  • Mabelode - Blodets gud, avrättarnas gud och den ansiktslösa vredens gud.
  • Ozra-Kephes - Tvillingarna, Kedjan och Piskan. Förförelse och Förräderi. Njutning och Smärta.
  • Straasha - Förruttnelsen, vattnens och det eviga mörkrets gud.
  • Arioch - Kungarnas Gud.
Under dessa finns det en samling Helgon som är skyddare av specifika undergrupper av deras Gudars områden. Till det en samling monster och utomjordingar som lyder en specifik gud och sedan så kallade Änglar, halvgudar som en gång var människor men genom lydnad och hårt arbete stigit till ranken av Ängel. Den mesta kända i rådande värld är Ozymandias som är Ängel under Arioch och styr ökenstaden Tetra'eptus.

Sedan Natten övergick till Gryning har många förbjudit tillbedjan till Gudarna men kulter rör sig fortfarande i det fördolda och flera tillber dom för att undkomma deras vrede, vilket i vissa fall är helt integrerat och accepterat. (Ett gott exempel är att alla större skepp har ett litet tempel till Straasha i fören eftersom man antar att han därigenom inte kommer vilja sänka skeppet)

Förfäderna

Då historien är mer eller mindre dold vet man så gott som inget om dom. Det lilla man kan urskönja från gamla bilder och fresker är att dom ofta var människor men också kunde vara utomjordingar. Man vet att dom färdades i stjärnskepp och att dom kom nånstanns ifrån. Var exakt är man inte riktigt hundra på. En religiös yttring som fått stor genomslagskraft i dom Högre Kulturerna är Förfädersdyrkan där medlemmarna tillber en familj och den ledande gestalten i familjen är ledare över grenen av kulten och som ofta sammansluts i ett råd av Förfädersdyrkare. Man kopplar isamman ett släktled där man ska bevisa ens familjs grandoösa bakgrund och alla som tillhör den får enligt idén kraft från förfäderna genom tillbedjan.

Quantoteknologin

Är den stora gåva förfäderna lämnade efter sig. Ofta självuppehållande maskiner och gadget som inte behöver nåt ytterligare för att fungera. Dom kan vara allt från tankeläsande föremål till enorma vapen och fordon. Det vanligaste är flambojant utsmyckade kläder och objekt men nästan rokoko-liknande detaljer och mässingsutsmyckningar. Alla har en funktion som måste aktiveras ofta genom en knapptryckning och ett lösenord. Lösenordet är det svåra i det hela eftersom utan det vägrar objektet att funka. I många platser är det förbjudet förutom för högborna att ens äga ett sådant objekt och svarthandelsmarknaden är en enormt sluten värld. Att hitta ett sådant objekt är också en källa till en hel årslön för en genomsnittlig arbetare och att hitta ett med fungerande lösenord är källan till asburda rikedomar för den vanlige knegaren.
  • Behemots Fjärrskådare, en rätt fantastisk hjälm, utformad som en romersk förstärkt sådan i blankt stål med blomformade mässingsdetaljer på nässkydd och över hjälmen i övrigt. När man bär den på sig och håller båda händer på dom rosformade detaljerna vid öronskydden och säger ordet "Ta'askada!" så ser man plötsligt allt som om man befann sig 400 meter över marken och kan zooma in på det som finns nedanför som på en stark kikare. Ägs av Baron Janus Behemot III och var en av orsaken till hans vinst mot familjen Tuskabidos under ängakrigen för flera år sedan.
  • Von Huytz Osynlighetskappa, en kappa i skimrande siden, vackert grön och med blå brodyr som depikterar hjortar som smyger i en skog. Kappan har blåskimrande silverspännen som när man trycker in det högra och säger lösenordet "Alba!" gör bäraren helt osynlig hur länge denna önskar. När man trycker in vänster och säger "Abla!" så blir bäraren synlig igen. Von Huytz nuvarande överhuvud bär ofta denna kappa och hela hans hushåll lever i skräck för att klä av sig, prata illa om honom eller göra nåt opassande om dom itne är i ett litet tillslutet rum.
  • Svärdet Dominus, är ett skimrande svärd i blank metall som är så vasst att det kräver en skida av samma material. Svärdet har inlagd text i ett okänt språk som snirklar sig över klingan och handtaget verkar vara i jade. När det hemliga ordet sägs så lyser det upp i en grön eld och där det en gång kunde skära igenom sten kan det nu, utan ansträning klyva alla kända material. Svärdet ligger väl dolt under en klippavsatts i den Döda Zonen i närheten av den fallna staden Kivem där det en gång tillhörde hjälten Uzro som dog kämpandes mot Gudarna.
Maktgrupper
Dom allra största maktgrupperna är Furstendömmena som styr stora delar av den kända världen och vars kolonisation av resten av planeten är den styrande faktorn i all internationell handel och alla relationer.

Statsstaten Domieus
en av dom klassiska statsstaterna med ett råd av styrande som slagit sig samman och lyder under Furst Karfevs. Sitter på enorma rikedomar på grund av sina silvergruvor och sin bördiga mark.

Republiken Hadrianus
Kontrollerar en enorm landmassa och styr genom beslut av sin rådande Diktator. Den innefattar en samling städer som alla övertogs av Hadrianus den äldre och är en enormt kraftig koloniserande faktor. Under diktatorn Hadriana IV sitter statsrådet som är en sammanslagning av alla ledare från dom lydande städerna som valts av en statssenat i varje stat.
Den rådande religionen är en Förfädersdyrkan där Hadrianusfamiljen ses som den ledande. Dom har egna tempel och kyrkor dedikerade till sig och Det Röda Korsets Orden som skyddar dessa platser från illfarelse och anfall.
Ligger på Tatruskas norra kussträcka och med kolonier på andra kontinenter.

Zooniska sammanslagna Statsstaterna
Är en samling sammanslagna statsstater som bildat ett råd som mestadels besitts av adelsmän och handelsmän i två kammare med en framröstad ledare. Deras position är försvagad på grund av konstanta räder från Tusentält och dom bedriver ett evigt böljan de krig mot dessa.

Kungadömmet Aniaris
Ligger på kontinenten Azraea ock täcker en förbluffande stor markareal även om en stor del av det i sig ligger i den döda zonen och därför inte är direkt tillgänglig. Ett feodalt system som lyder under Kungafamiljen Aniaris med vasaller som alla uppvisar enorm lojalitet mot den rådande kungen Heptimus Aniaris II.

Statsstaten Friport
Började som en straffångekoloni på Kealfis med tillhörande vaktbostäder som sedan utvecklade sig till en hamn och sen till en fristad för oliktänkande som rent principiellt lyder under republiken Hadrianus. Producerar enorma mängder Vitgas som används till zeppelinare och som utvinns ur Vitsten som grävs upp i gruvor med risk för liv och lem. Denna plats har därför blivit en sjudande affärsort långt borta från alla relevanta affärer och därför blivit en utmärkt plats att stjälpa av högborna som inte får dödas på fläcken.

Teokratin Ariochopolis
I grund och botten en sammanslagning av östater som alla styrs av överstepräster till Gudarna. Deras huvudsakliga problem ligger i att dom ofta beskylls för så gott som allt. Alla statsstaer är sammabinda i ett råd som styrs av en Gudarnas Talare som dikterar alla rådande beslut. Den nuvarande är en man vid namn Emmeus Tolentis som är präst till Arioch innan han upphöjdes till rådande position. Kulter existerar inte inom deras gränser utan alla Gudar har egna reguljerade religiösa yttringar vilket gör att dom helt enkelt inte blir et problem undantaget att hela området styrs av onda gudar.

Tusentält
Är en sammanslagning av nomadgrupper som lever på tatruska. Beridna krigare som ofta gör räder in mot större städer och byar samt mot handelskaravaner. Civilsationsgraden är barbarisk och dom arbetar utefter ett tingsystem som är enormt löst uppbyggt. Plågas av interna konflikter.

Ozymandias Statsstat
Ligger djupt inne i den döda zonen. Ozymandias är en av följarna till Arioch som skapat sitt eget rike där inne. Eftersom han producerar enorma mängder guld och Solkrydda så har man fortfarande handelskontakter med honom, även om dessa är enormt försiktiga. Många magiker med Hybris söker sig till honom och hans hov av magiker är en av dom stora riskfaktorerna på planeten. Dessa kallas det Gyllene Brödraskapet och anses av många vara orsaken för ... tje egentligen allt man kan beskylla dom för. Många agerar också emissarier för Ozymandias och diplomater å hans vägnar.

Handelshuset Aftonstjärna
Kännt handelshus med filialer i alla större städer, zeppelinare och oceanfartyg som korsar hav och luft för att leverera exotiska varelser till alla platser på planeten. Kända för att också hyra ut soldater till olika herrars tjänst.

Silvertornets Ordern
Är en magikerordern som tagit sig upp i världen genom att erbjuda rådgivare till högstbjudande. Alla hov och furstendömmen slåss om att få sin egen lilla grupp magiker som kan hjälpa till i försvar, attack och affärer. Deras symbol, tre stycken silvertorn på natthimmelsblå bakgrund är en garant för säkerhet bland småstäder, men många har börjat fatta misstanke mot Ordern som bara tar mer och mer kontroll över handel och produktion.

Oz drömmarnas stad
Få åker till Oz som ligger på en av månarna, men många har träffat dess utomjordiska diplomater och deras underliga bestar. Dom mest högborna är som frikopplade ur verkligheten

Folken

Dom Visa folken, det vill säga alla intelligenta varelser från människor till utomjordingar är en enorm grupp diversifierade varelser. Dom mänskliga eller åtminstonde rätt så mänskliga delgrupperna nedan är mer ett smakprov på olika folkgrupper.

Azraeian
Den klassiska människan, liknar till stort europeer och asiater i utseende beroende på var på kontinenten man är och är civiliserade, välborna och klär sig en grandoösa färger och gärna en tjusig hatt till det. Man kan säga att storleken på en Azreans hatt och tillhörande fjäder är en symbol på hans självsäkerhet.

Tatruskianer
Ser ofta precis ut som alla andra människor, lite mer svartmusikiga och högresta men bortom det med små skillnader. Anses ofta vara lite tjuvaktiga eller känslosamma av andra då dom ofta agerar handelsmän.

Hlee'isk Stammedlem
Då dom ligger så enormt bort från den döda zonen är dessa ofta besparade det otäcka som kommer därifrån. Vidare eftersom deras hem är så ogästvänligt har dom inte heller problem med några sjöfarare eller kolonisatörer. Allt detta har fått folket att bli rätt öppet och gladlynt. Men det har också gjort att dom gärna tillber Hasthur. Deras Hasthurkulter är ofta rätt öppna och innefattar ofta en hel by vilket kanfå förödande resultat för dom kringliggande byarna. Små och relativt satta med snea ögon och brun hy.

Kealfarer
Majoriteter av dessa har mörkt hår och olivfärgad till mörkbrun hy. Deras liv på kanten av den döda zonen är riskabelt och alla deras städer och befästningar är markerade av ett militaristiskt och försvarsinriktat tankesätt som sprider sig till deras medborgare. Disciplinerade och tillbakadragna så är dessa ofta ansedda som rätt trista även om dom kan med buller och bång släppa loss.

Nogoddier
Detta är den väldigt barbariska gruppen, ofta helt utan civilisation, som till stort liknar Cro-Magnon människor. Deras position är försvagad i junglerna på grund av deras kusiner Omierna som attackerar dom konstant. Flera av dom har uppvisat att dom KAN bli mer civiliserade (även om dom anses som lite mer korkade än alla andra) men dom lever för det mesta i ett enormt rituellt stamsamhälle som också gärna tillber Gudarna för skydd.

Omier
Nogoddiernas kusiner. Rött eller svart hår och ser lite ut som Neanderthalare. Man vet att dom helt saknar civilisationsgrad men att deras enorma anpassning till djunglerna gör dom nästan omöjliga att krossa. Dom har huggtänder, gripbara tår och ett enormt aggressivt lynne. Det som gör dom farliga är att dom insett att av alla varelser i djungeln är Nogoddier och andra människor enklast att jaga ner och döda. Tillber mer än gärna Gudarna.

Inga kommentarer: