Förklaring

Detta är en samlingsplats för olika spelidéer och tankar kring spel eller annat som kan dyka upp. Flera olika människor har rätten att skriva på den här sidan, alla med anknytning till T-K en fritidsförening i Sverige med intressen som spretar åt rätt många olika håll.
Tanken är att alla texter ska markeras med sitt ämne så att man lätt ska hitta dom i Etikettrutan (till höger). Det mesta antas röra sig om olika former av rollspel och om det inte är det kommer det markeras med "Kort-/Brädspel", "Åsikt" eller "Skönlitterärt".

In English
This site is primarily for Swedish readers, most specificly its for the member of the association T-K (and their need to store cool ideas and text). The texts in English (translated or written primarily for English readers) are accessable through the link "In English" (to your right on this page).
Most of the texts here are roleplaying game related, but there are texts about board and card games aswell as fictional works and other areas that might interest those willing to publish here.

onsdag 9 januari 2008

Zeppelinare och Bredsvärd, Teknologi

Teknologi

Problemet är att eftersom detta är ett Pulpigt Scifi/fantasy spel så finns det inte en gemensam lättöverskåderlig tech-level som man kan referera till. Rent socialt existerar det en techlevel, rent tekniskt finns det en samling andra och ekonomiskt en tredje.

Teknologisk nivå


Hög Civilisation
Inom denna genre rör sig dom olika statsstaterna. Man har tillgång till saker som Zeppelinare och krutvapen (mynningsladdade) men också en stor andel föfädersteknolgi (se nedan). Det enklaste är väl att placera hela den teknologiska nivån på sent 1700-tal

God Civilisation
Här har man saker som dom ofta illa ansatta kunganationerna. Dom tangerar ofta mot det barbariska och det som särskiljer dom är att dom har en någorlunda koll på krutvapen och är ofta bättre organiserade än sina mer oteknologiska grannar. Det vi kallar kungar kan ofta vara rent glorifierade hövdingar. Man kan placera deras teknologiska nivå på sen medeltid eller tidig renessans.

Barbarisk Civilisation
Den här gruppen är oftast den som har problem med dom två ovanstående som ser dom som antingen fiender som måste utrotas eller stackars satar som måste räddas. Ofta organiserade i hövdingasamhällen eller nomadgrupper. Deras teknologi är om den överstiger medeltida, stulen och misskött. Dom rör sig ofta i dom mer ogästvänliga områdena och saknar ett organiserat motstånd.

Ingen Civilisation
Till dessa kommer dom raser som ligger lite emellan monster och människor. Deras teknologi är usel och på stenåldersnivå och om dom lyckas stjäla ett föremål är chansen enormt stor att dom helt enkelt inte kan använda den alls.

Förfädersteknologi

Bortom detta finns det då olika nivåer av förfädersteknologi.

Enkel Förfädersteknologi
Detta är den nivån där man kan forska effektivt om hur något funkar och på dom högre civilisationsgraderna eller där man har tillgång till organiserad forskning kan man ofta reproducera den. Nivån skulle nog kallas sent 1800-tal. Till detta tillfaller just Zeppelinarna och enkla revolvrar och dylikt.

Övre Förfädersteknologi
har olika nivåer av modern medicin, skjutvapen som har magasin och spännande kommunikationssätt som radioapparater. Inom den Höga Civilisationsgraden finns ofta flera med goda kunskaper inom förfädersteknologin och i vissa fall har man lärt sig att reproducera dom. Vanligast är att man inte har en aning varför den gör som den gör men genom att återskapa komponenter kan man återskapa effekten.

Mytisk Förfädersteknologi
När man pratar datorer, internet, genetik och dylikt är det ofta att man hamnar nånstanns emellan Quantoteknologi och Förfädersditot. Få om nån har aning hur det funkar och man saknar nästan totalt möjligheten att använda det än mindre att reproducera det. I vissa fall finns det undantag men dessa är few and far between. Rymdskepp faller in under denna kategori och man kan kalla det 2000-talsteknologi.

Quantoteknologi
Denna teknolgi är nära på magisk. Den innehåller olika former av strålpistoler, små enkelkontrollerade flygare och psioniska objekt. Det intressanta är att hoppet mellan denna och den mytiska förfädersteknolgin ofta ligger i dess användbarhet. Q-tek är ofta enklare att använda, visserligen omöjlig att förstå, men också självgående (tillskillnad från säg internet som kräver mer än bara dator och lite ström). Objekten kontrolleras ofta av respektive samhälles yttersta topp och anses ha samma nivå av oooh faktor som ett magiskt svärd i andra kampanjer.

Stater och Styrelseskick

Den här definitionsnormen följer visserligen ofta teknologinivån men är inte helt bunden och tas alltså upp som sin egen del. Eftersom deras statsstyrelseutveckling inte följer våran så får man ofta tänka om rent praktiskt och då varje civilisation anser sig själva ligger på toppen så gäller det att arbeta runt det ligga guppet.

Furstendömmet
Detta är det absolut vanligaste inom statsstaterna och det som ofta klassas som det finaste. Man har en enväldig härskare som styr baserat på olika intressegrupper som bidrar genom sitt stöd genom att dom får fördelar inom staten. Majoriteten av dom har en form av adels/handels-hus som alla medborgare på en eller annan nivå är delaktiga via födsel eller anställning. Furstens titel kan ofta vara diktator om utgångsstaten var en demokrati eller furste eller enkelt nog Regent.

Demokrati
Är när en grupp folk genom makt och möjlighet har tillgång till beslutsrätt via röstning och genom olika republikanska krumbukter väljer ett styrande råd som tar beslut under en viss tid fram tills följande omröstning. Bara dom som är rika nog för att slippa jobba och på så sätt vara delatiga i politiken eller dom av ett speciellt samhällsskikt tillåts rösta. Ledare kallas ofta Senatsherre eller liknande.

Kungadömme
Är när en enväldig härskare genom ett vasallsystem (feodalism) styr över en samling städer eller ett område. Anses som förlegat och svagt av statsstaterna som ofta har Demokrati eller Furstendömme. Skillnaden mellan furstendömmet och kungadömmet är att den senare hävdar en naturlig följd och ett edsvärande som effektiv metod och ofta har folk kopplade till ett landområde som i sin tur ägs av en högre vasall till kungen.

Folkstyre
Är när alla har autonom självbestämmande rätt och rösträtt i olika ting. Anses som väldigt barbariskt och dom ansetts ofta utifrån av attacker från grannar.

Teokrati
Är när en kult styr ett samhälle och deras överstepräst regerar genom kontrollen han har över kulten. Då gudarna är enormt impopulära brukar dessa ofta tillskrivas bad guy rollen.

Hövdingasamhälle
Är ungefär som ett kungadömme men ofta sammankopplat i form av ting där hövdingaätter kan debattera och ges utrymme att besluta bortom sina egna gränser. Syftar ofta till en geneologisk ordning och har tendensen att utvecklas till ett Kungadömme om en av ätterna ges för mycket makt.

Inga kommentarer: