Förklaring

Detta är en samlingsplats för olika spelidéer och tankar kring spel eller annat som kan dyka upp. Flera olika människor har rätten att skriva på den här sidan, alla med anknytning till T-K en fritidsförening i Sverige med intressen som spretar åt rätt många olika håll.
Tanken är att alla texter ska markeras med sitt ämne så att man lätt ska hitta dom i Etikettrutan (till höger). Det mesta antas röra sig om olika former av rollspel och om det inte är det kommer det markeras med "Kort-/Brädspel", "Åsikt" eller "Skönlitterärt".

In English
This site is primarily for Swedish readers, most specificly its for the member of the association T-K (and their need to store cool ideas and text). The texts in English (translated or written primarily for English readers) are accessable through the link "In English" (to your right on this page).
Most of the texts here are roleplaying game related, but there are texts about board and card games aswell as fictional works and other areas that might interest those willing to publish here.

lördag 12 januari 2008

Zeppelinare och Bredsvärd, Karaktären


Att skapa sin karaktär

När man gör en karaktär ville jag att det ska kunna gå hur snabbt som helst, inget krångel eller bråk utan det ska vara en snabb process om man vill. Men man ska också kunna göra det lite mer finstilt om man känner för, addera detaljer medans dom kommer under spelet.

Man går igenom alla steg och kryssar för varje egenskap man får (om den nämns två gånger tar man två kryss). Tänk på att max är fyra i alla egenskaper. Man tar sen fria egenskaper och köper loss nackdelar.
Efter det ordnar man upp vilken ekonomi man har, vilken status och sedan vad man har för prylar.

Man väljer först sin kulturella bakgrund
Den kulturella bakgrunden i spelet är enormt viktig, alla böcker definerar ofta sina karaktärer beroende på vilken kulturell bakgrund dom kan tänkas ha. Det kan också ses som lite udda när det kommer till färdigheterna men wtf, det är ett spel. Ändra om du inte gillar't

Hög Kultur, dom som kommer från furstendömmena och statsstaterna
Etikett, Ekonomi, Akademia

Låg Kultur, dom som kommer från kungadömmena och kultområdena
Mod, Etikett, Charm

Barbarisk Kultur, dom som kommer från stammarna och vildmännen
Vildmark, Fysik, Rörlighet

Sedan väljer man Bakgrundsyrke

Detta är det man egentligen sysslar med. Vad alla som känner en, om dom blev tillfrågade, skulle hävda att du jobbade med eller är.

Jägare
Jobbar mest i skogen, jagar storvilt eller sköter sig själv som en tribesman.
Vildmark, Skytte, Smyga

Byråkraten
Det kan vara lagvrängaren som slåss i rätten, ekonomen i ett litet företag, den statliga byråkraten eller skattehållaren åt en liten kung nånstanns. Det kan också vara en byman i en barbarisk kultur som har hand om förråden.
Etikett, Akademia, Kontakter

Sjöman
Tattuerad sjöbuse eller strikt och stärkt matros med en flärd för starka drycker, hamn-floosies och vilda fester på kajen.
Vildmark, Rörlighet, Slagsmål

Soldat
En soldat i nån av arméerna, en krigare i en hövdings hird eller en mercenario som hyr ut sina tjänster till högstbjudande.
Skytte, Fysik, Närstrid

Adelsman
En adelsman på hovet, en i kungasläkten eller en av dom styrande i sin stam.
Etikett, Status, Ekonomi

Dekadent
Till skillnad från adelsmannen är detta någon som visserligen är högborn men utan minsta intresse bortom att förströ sig på olika sätt.
Ekonomi, Status, Charm

Brottsling
En tjuv, en hejduk eller street urchin. Ofta satt där som sidofigur bland dom andra eller del i ett enormt kriminellt nätverk.
Rörlighet, Smyga, Slagsmål

Polis
En statspatrullerande vakt, en hirdman som håller byn i lugn och ordning eller en undersökande detektiv som arbetar på uppdrag av en lokal furste eller adelsman.
Uppmärksamhet, Etikett, Närstrid

Officerare
Detta kan vara en adelsman som arbetar inom armen eller kavalleriet eller en sjökapten inom flottan. Han eller hon är del i officersklubben och är delaktiga på fester och tillskrivs hedern för alla segrar som hans soldater dött för.
Status, Etikett, Närstrid

Student
Kan vara allt från en plugghäst som forskar i förbjudna områden eller suput som rumlar runt på stans gator efter midnatt och sjunger studentikost snuskiga visor.
Akademia, Etikett, Charm

Forskare
En vetenskapsman i vit rock som forskar på nån av dom reguljära ämnena. Ofta bunden till ett univiersitet nånstanns
Akademia x 2, Etikett

Läkare
En hjälte i sin egen rätt eller en ond jävel alá Mengele som utför diaboliska experiment på sina patienter.
Akademia, Medicin x 2

Mekaniker
En gadgeteer eller en vanlig mekaniker. Kanske en galen uppfinnare med flärd för den gamla teknologin eller någon som reparerar enkla lösningar när dom kommer.
Teknik x 2, Akademia

Arbetare
En enkel kroppsarbetare, kanske en bonde, en fabriksarbetare, en slav nånstanns eller annat lågkvalificerat yrke.
Fysik, Rörlighet, Slagsmål

Betjänt
Den trogne butlern som slåss till döds för sin herre, eller den vakande kocken som arbetar på hovet. Det kan vara en servitör på en fin restaurang eller en slav som hanterar hövdingens mat och passar opp på denne.
Charm, Uppmärksamhet, Etikett

Spion
En aktör på den internationella politikens arena. En rätt esoterisk karaktär som kan vara en ond hejdunk för bad guys'en eller en James Bond liknande figur i fina kläder på en okänd ambassad nånstanns.
Kontakter, Charm, Etikett

Agitator
Nån idealist på ett uppdrag, det kan vara allt från Lågans Reformister eller Den Gyllene Gryningens man agiterar för men grundidén är att riskera liv och lem för att stå och hojta på nåt torg.
Uppträda, Kontakter, Charm

Lönnmördare
Smygandes genom dolda korridorer på jakt efter sitt villebråd. En anställd mördare.
Smyga, Närstrid, Skytte

Vildman
Barbaren som är endast hemma i den stora skogen, den noble vilden
Vildmark x 2, Rörlighet

Handelsman
Köpmannen, bodsägaren eller den internationella säljaren. Med ett leende och snabba affärer har han eller hon gjort sig rik på att sälja varor. Det kan vara kryddor, teknologi eller information. Det viktiga att komma ihåg är att även brottslingar ser sig som affärsmän.
Ekonomi, Etikett, Charm

Charlatan
En lurifax som kränger underliga varor eller berömda landmarks till intet ont anande lantisar eller folk som borde veta bättre
Uppträda, Charm, Ekonomi

Underhållare
En musiker, dansare, sagoberättare eller för den delen kurtisan på nåt hov.
Uppträda x 2, Charm

Mystiker
Någon som forskar inom magi eller spiritualism, kan vara nån som frammanar andar till högstbjudande eller en ärlig magiker som forskar på ett sätt att lösa all svält.
(Medium eller Magi), Akademia och Mod ... eller
(Medium eller Magi) x 2 och Akademia

Kultist
En medlem i en förbjuden kult till en av gudarna, en infiltratör i nämnda kult satt för att slå ut den eller någon som i blind tro försöker rädda mänskligheten från gudarna genom att tillbe dom.
Kultism och två andra passande färdigheter eller Kultism x 2 och en annan

Sedan väljer man sin arketyp

Arketypen är det som gör karaktären till en hjälte, det som bara dom viktiga NPC'erna har, bovar och medarbetare. Hjältetypen kan visserligen ändras om det skulle vara så men ofta håller man fast i den.

Handlingens Hjälte, karlakarln hela dagen, mannen eller kvinnan som gör det alla tänker att dom borde göra men ofta inte vågar. Agerar hellre än tänker och gör det med hela sin kropp och sin vikt bakom det. Ofta rätt våldsam eller åtminstonde fysisk i sitt beteende och kan te sig antingen bordus eller som en översittare.
(ex, Tarzan, Allt av Schwarzenegger, Chewbacka)
Mod, Rörlighet, Fysik

Den Moraliskt Tvivelaktiga Hjälten, den reformerade boven eller den revolterande ungdomen, den här karaktärstypen är en som i böcker och film ofta förväntas domineras av dom andra och blir "en av dom", lära sig sin läxa eller "växa upp". Det kan vara en ihärdig brottsling som slåss för dom goda eller en brutal mördare som av ren slump arbetar med hjältarna.
(ex: Skuggyngel, Han Solo, tidig Luke Skywalker, den klassiske Pulpdeckaren brukar ofta var rätt moraliskt bankrupt)
Kontakter, Mod, Rörlighet

Den Mystiske, är den esoteriske karaktären som ofta agerar på ett sätt som andra har svårt att förstå. Han kanske håller sig för sig själv eller så sysslar han med saker som dom andra finner lite svårsmälta (som magi). Hans agerande är dolt i skuggor och är i sig ett enigma men ofta ger bra och passande resultat.
(ex: Legolas, Merlin eller Poirot)
Får ta tre nivåer av Nivå X egenskaper

Tänkaren, är hjälten som tänker före han handlar. Nån som begrundar saker eller utforskar saker. Det kan vara en forskare, någon dedikerad i fullo till att utplåna dom vita områdena på kartan eller hitta svaret på alla gåtor. Han kan vara en läkare som vill utrota alla sjukdomar, en forskare som försöker hitta svaret på Förfädersteknologins gåta eller en Upptäcksresande i ett främmande land. Hellre tänka och beakta än agera utan att tänka först.
(ex: Alla vetenskapsmän i pulpböcker (undantag finns självklart), Sherlock Holmes eller Miss Marple)
Uppmärksamhet, Akademia och en till Passande

Charmören, är en hjälte typ som utför alla sina bästa handlingar via det sociala mediet. Han eller hon använder hellre ord än handling och bidrar med sin enorma charm till dom bästa situationer. Det kan också vara den dedikerade ledaren, han eller hon som leder från fronten. Tänk på att denna hjälte kanske helt omedvetet gör det och kan egentligen vara rätt oskuldsfull.
(ex. the Face i A-team, hela Hobgänget i Sagan om Ringen eller
Utseende x 2, Charm

Utomjordingen, är den stora catch-all som finns för alla utomjordingar eller udda freakshows i alla filmer eller böcker. Den totalt icke-mänskliga personen som agerar efter eget huvud, ofta lite i bakgrunden på sina mänskliga vänner eller som är så absurt annorlunda att ingen vill ha med honom att göra. Ofta är det en fin linje mellan "Den Mystiske" och "Utomjordingen" och det som skiljer dom åt är mängden acceptans. Den mystiske gör visserligen underliga saker men han är inte helt omänsklig eller absurd och kan senare förklara sina handlingar i ett vettigt språk. Utomjordingen har sina egna regler och behov och är egentligen återhållsam i dom för att passa in. Denna roll kan också vara den alienerade ungdomens som har egna "gatulagar" som ingen annan får definera åt honom.
(ex. alla Japaner i modern film och speciellt dom i Shogun, Q i Star Trek, Vera i Vera and the Nihilists (Oscar Wilde) och i viss mån nästan alla NPC'er i Star Wars)
Får ta tre nivåer av Rasegenskaper

Fria Egenskaper och Nackdelar

Detta är den punkt där man själv får välja sina egenskaper och sedan ta nackdelar för att väga upp dom. Man har 10 poäng att dela ut och egenskaperna kostar per nivå så att om man vill gå från 0 till 4 kostar det 10 poäng (1+2+3+4=10). Alla nivå X egenskaper kostar det dubbla.
För att köpa sig mer poäng betalar man med nackdelar. Man kan ta -1 i en egenskap eller -3 eller -5, inget därimellan. Tänk på att -5 är en enorm nackdel. Man får lika mycket poäng som nackdelen är värd (-5 ger fem poäng, -3 ger tre osv)
Man skriver sen upp vad varje nackdel betyder, man kan ta det som står i egenskapsbeskrivningen eller så kan man hitta på sin egen.

När man gått igenom alla dessa moment adderar man ihop sina plus och minus så att man slutligen har ett helt värde bakom alla egenskaper.

Prylar, Ekonomi och Kontakter

Inga kommentarer: