Förklaring

Detta är en samlingsplats för olika spelidéer och tankar kring spel eller annat som kan dyka upp. Flera olika människor har rätten att skriva på den här sidan, alla med anknytning till T-K en fritidsförening i Sverige med intressen som spretar åt rätt många olika håll.
Tanken är att alla texter ska markeras med sitt ämne så att man lätt ska hitta dom i Etikettrutan (till höger). Det mesta antas röra sig om olika former av rollspel och om det inte är det kommer det markeras med "Kort-/Brädspel", "Åsikt" eller "Skönlitterärt".

In English
This site is primarily for Swedish readers, most specificly its for the member of the association T-K (and their need to store cool ideas and text). The texts in English (translated or written primarily for English readers) are accessable through the link "In English" (to your right on this page).
Most of the texts here are roleplaying game related, but there are texts about board and card games aswell as fictional works and other areas that might interest those willing to publish here.

tisdag 6 november 2007

Tema Änglar: Kampen om Enoch

Ok detta är en den andra spelidén till Änglatemat! Ville att det skulle vara lite allvarligare än LEoSÄ (som fortfarande bara är en tanke och inte ens speltestat (story of their lives för mina spel)). Så detta är då Kampen om Enoch ett lite mordiskt kristet strategispel om att bygga och förgöra den mytiska staden Enoch.

Kampen om Enoch

Under en längre tid var Faderns män de som regerade i totalitet under dom tre solarna. Dom andra inte mycket mer än tjänare i den enorma staden Enoch och Faderns Män var som stjärnorna och solen, högt över alla där nere. Men tiden för enhetlig lycka är över. Sonen har just återvänt i Triumf, hans koppling till halvaporna gjord och hans tjänare skapade och hyllade i hans like. Tjänarna till Sonen är dom som försvarar och förlåter halvaporna med Sonen och hans nya Budskap. Hans plötsliga framgång har lockat den Helige Ande att göra samma sak för honom och hans Byråkrater till Tjänare, änglar som sköter dom basala sysslorna, räknehållare, regelbeskyddare och paragrafryttar. Faderns Tjänare, krigarna och bstraffarna, domarna och förgörarna, deras fetebrödsdagar är förbi och nu är det en blodig kamp om vems tjänare är dom som ska styra och vilka tjänare ska lyda. Striden tar plats i dom Tre Solarnas Stad, Enoch.

Spelidén
Tanken med spelet är att alla spelare (mellan tre till sex spelare) ska kontrollera en av dom tre fraktionerna, Faderns Styrkor, Sonens Tjänare och Den Helige Andes Funktionärer. Om det är fler spelare än tre, delar man på spelpjäserna och styr var sin (alla fraktioner har underfraktioner). Spelet handlar om skiftet mellan det Gammeltestamentala och det Nytestamentala i Kristendomen och förändringen från Judendom till Kristendom till Islam. Självklart vill jag som ickereligiös (inte Ateist, Ateist är att ge religionen för mycket influens i terminologin enligt mig) lite fnittra åt kopplingarna mellan den Assyriska tron, den dualistiska för-abrahimitiska tron Zothraismen (som så uppenbart grundat dom abrahimitiska tre: Judendomen, Kristendomen och Islam) och det så uppenbart Polyteistiska i Treenigheten.

Målsättning
Att knäcka dom andra parterna i konflikten på tre olika sätt, genom kontroll av Själar (som i stort är Sonens del), genom krigföring (som ju är Faderns) och genom byråkrati och stadsplanering (som är den Helige Andes osexiga lott). Man ska alltså inte kunna vinna genom att BARA spela på sina egna fördelar utan måste knäcka dom andra också.

Att Vinna över Själarna
När man ska vinna spelet handlar det, oberoende vad Faderns Styrkor tycker, om vad människorna vill. Dom är den mest grundläggande handelsvaran i hela spelet. Deras själar och tro är det som får Enoch att rulla och ingen vet det bättre än Sonens Tjänare. I spelet representeras självar av enkla poäng. Varje runda, genom att skapa förutsättningar på Jorden, pumpa in resurser i diverse PR-stunts helt enkelt så får man mer poäng per runda som man använder för att skaffa sig saker, prylar och områden. Man får mer resurser genom att investera resurser i PR vill säga. Sonens Tjänare har redan en rätt god mängd PR investerade i form av Sonen själv som ju faktiskt skötte hela grejen med att dö och sen försvinna vilket imponerade människorna enormt och nu fått dom att vända sig till hans speciella gren av religiöst utövande.
Varje spelare börjar med en stadig inkomst av Själar per runda, genom att investera i Publicitet så får man tillgång till fler själar per runda. Problemet är att det finns en finitiv mängd samt att det efter ett tag blir inflation på Själar. När nån spelare får 10 eller fler själar per runda blir det en inflation. Alla får nu en själv för varje fem dom en gång hade. Har man mindre än fem får man bara en. (Vem faen kom på tanken att själar skulle vara eviga? Det gör ju att den där inflationen är oundviklig. Kristna teoretiker kan inte vart särdeles bevandrade i ekonomi). Alla spelare börjar med 1 själ varannan runda förutom Sonens Tjänare som får 2 varannan runda från början. Dom har också en cache med 3 själar från början när alla andra spelare bara har 1.
Man kan köpa trupper och mark med dessa själar, Trupper köper man enligt reglerna nedan. Mark köper man genom budgivning. Man får bara köpa dom om området är tomt och det inte tillhör någon annan. Man måste deklarera att man ska köpa det för alla och alla som vill får lägga ytterligare bud hur högt som helst och hur många vändor som helst tills det bara finns en kvar. Den Helige Andes Funktionärer får dock alltid +1 på dessa konflikter genom sina kontakter inom byråkratin.


Att Vinna medelst Krigföring
När man ska knäcka dom andra via krigföring är det enormt svårt att bräcka Faderns Trupper som börjar med enormt mycket fler soldater än dom andra. Han kontrollerar flera strategiska punkter och har redan ett militärt grepp om dom andra. Men genom att bygga upp sina trupper under spelets gång kan man bit för bit ta över hans kontroll och bräcka loss delar av staden.
Den del av spelet som handlar om krigföring är egentligen en fråga om inköp och trupphantering. Varje del av staden kan hålla, skapa och supportera en finitiv mängd soldater. Om man förlorar en del kan man inte längre skapa särdeles många soldater. Det finns fem sorters soldater: Cheruber, Serapher, Domitae, Virtuae och Ärkeänglar. Detta är bara namn egentligen men alla har olika nivåer av Militärmakt i grunden. Dom kostar lika mycket per enhet att uppehålla men olika att köpa vilket gör att man bör pumpa ut och förbättra sina soldater samt skapa sig större trupper. Trupper kostar dock i själar men också i utrymme vilket gör att Fadern Egentligen bara har ett övertag och det är att han kontrollerar barackerna som gör att han kan producera billigare och enklare. Truppstrider går till såhär. Varje trupp ger en bonus från +0 (Cheruber, som är apkassa på himmels strid) till +4 för Ärkeänglar. Varje extra enhet bortom den första ger +1 (till och med cheruberna) men om dom inte är av samma truppslag förflyttar dom sig långsammare (se nedan). I en strid slår alla parter involverade en tärning plus olika bonusar, den som kommer högst vinner och motståndaren får ta bort en av sina trupper, eller ta bort två och retirera till ett angränsande TOMT område.
Trupper förflyttar sig två steg per runda, om dom inte är upplagda av olika truppslag i vilket dom får minus ett steg per extra truppslag. Om man har tre truppslag i samma grupp så tar en rörelse 2 rundor att utföra och om man har fyra 3 rundor. Om man har fem kan dom inte röra sig alls. Om man ska flytta en trupp bestående av tre eller fyra truppslag så ställer man dom på gränsen, gruppen anses fortfarande vara i sitt originalområde tills det att dom verkligen fått röra sig. Alla trupper på samma ruta som är kontrollerade av samma sida anses vara en gemensam grupp.

Man kan inte kontrollera fler enheter än man har landområden och dom kostar mellan en själ till fem själar att skapa (1 för cheruber, 2 för serapher, 3 för dominitae, 4 för virtuae och 5 för ärkeänglarna) förutom om man håller barackerna eller andra områden med liknande fördelar (se nedan).
Faderns Trupper har dock vissa fördelar

...

Att Vinna genom Byråkratisering
Det finns en nivå till, den tråkigaste och mest bittra skara Änglar man kan tänka sig. Organisatörerna och Byråkraterna. Dom som sköter regler för verkligheten, dom som kollar upp statistiken och sköter stadsplaneringen i Enoch och som undersöker resultat. Centralbyråkraterna, Den Helige Andes Funktionärer, är den enhet i Enoch som sköter och bokhåller olika regler och regeldefinitioner.
Det är i detta den sista delen i speltrilogin kommer in, vi har haft själar som är den centrala poängen, den man köper saker för; vi har haft trupper som man köper genom att använda själar och nu kommer vi till själva diplomati och regeltolkningen.
När man ska köpa områden så måste man gå igenom deras papperarkiv och skriva in allt via dom. Detta ger dom möjlighet att skriva in deras bud som lite högre än motståndarna (Dom får +1 själar när dom budger om områden). Vidare så måste man efter att man tagit ett område skicka iväg nån tjänare att deklarera vad man nu äger till deras byråkrati. Utan det har man inte området och om man lämnar det ägs det inte av någon. Genom mutor och allmänt pappersvändande kan Den Helige Andes Funktionärer förhala den processen (dom kan förhala övertagandet genom att spendera 1 själ för varje runda dom drar ut på det).

Mål
Varje kontrollerad stadsdel ger poäng, vissa ger lite mer än dom andra, en del ger lite mindre (Vanligen ett för dom vanliga områdena och upp till fem (vanligen tre) poäng för dom speciella). Tanken är att man itne ska kunna vinna genom att kontrollera sina och dom vanliga områdena, men att man ska kunna vinna om man tar majoriteten av dom speciella och flertalet vanliga. Efter ett tag kan det dock bli omöjligt att vinna om för många områden är förgörda. I det fallet så ser man vem som har flest poäng och den sidan vinner.

Enkelt Upplagd Konflikt
Tanken är alltså att man för att kunna få tillgång till makten härligheten och hela konkarongen så måste man ha mest trupper för att kunna stjäla stadsdelar eller mest pengar, vilket sätter dom två populäraste grupperna i en fördelssitts. Men för att skaffa stadsdelar måste man gå förbi Byråkraterna vilket ger dom en fördel, men dom å sin tur måste ju ta områdena själva, dom kan bara inte sitta still. Och däri ligger själva spelkonflikten.

Spelarna


Pjäser och Spelplan.
Spelplanen ska se ut lite som i Junta. En enkel representation av den eviga staden, Silverstaden, Enoch, uppdelad i olika områden. Vissa områden är speciella och ger olika fördelar samt kan byggas ut, dessa har då ett speciellt kort som spelaren som kontrollerar området får tillgång till. Spelplanen ska vara indelad i fyrkanter. Alla områden har sin egen markör så man som spelare kan se hur många man kontrollerar och hur mycket trupper man kan bygga. När man förlorar ett område ger man kortet till sin motspelare.

Enochs Stadsdelar
  • Vanliga Områden, alla har dock olika namn så man kan få kort med namnen på. Vissa har också en del småfördelar som att den som kontrollerar området inte behöver betala för att förflytta sig över det och liknande. (tjugotvå av dom ger en poäng, tre av dom ger två poäng och två av dom ger tre poäng, det finns alltså tjugosju vanliga områden)
  • Barackerna, Faderns Truppers. Här tränas Faderns Elittrupper och den plats där många av hans män anser vara det centrala i Enoch då det är härifrån Hans Rättvisa disponeras ut. (5 poäng)
  • St.Peters Domstol, Faderns Truppers. Många av Faderns Ärkeänglar kongregerar runt detta område eftersom det är här man dömer dom som syndat. Öppna vyer över himlen är det man som dömd ser när man släpas härifrån till... (4 poäng)
  • Avgrundens Öppning, Faderns Truppers. I denna enorma öppning slängs dom syndar som förtjänar det (alla enligt många av Faderns Truppet), landa där dom landa vill. (3 poäng)
  • Silvertornen, Den Helige Andes Funktionärers. Detta är den centrala delen i den himmelska byråkratin. Här tas beslut och omröstningar (5 poäng)
  • Tetragrammatrons Bibliotek, Den Helige Andes Funktionärers. Detta är den ansamlade mängden heliga regler och tidigare prejudikat. Även finns all världens tilltänkta litteratur här. (4 poäng)
  • Panoptikon, Den Helige Andes Funktionärer. För att göra goda beslut har man Panoptikon till sin hjälp en enorm fyrliknande byggnad från vilken man se allt som sker. (3 poäng)
  • Martyrernas Aveny, Sonens Tjänare. Den plats där dom heliga martyrer lever och har sina himmelska palats. (5 poäng)
  • Körernas Salar, Sonens Tjänare. Här sjunger dom mest syndfria guds dag som natt. (4 poäng)
  • Pärleporten, Sonens Tjänare. Porten mellan Himmel och Jord dit alla måste vandra. Ligger på vägen till St.Peters domstol. (3 poäng)
Varje spelare har också ett Gruppkort för en av dom tre fraktionerna som definierar deras regelfördelar gentemot dom andra och med en liten bild och flavour-text. På kortet finns det en stapel för hur många själar man får per runda där man lägger en markör på den nivån man är uppe i.
Till det kommer Truppmarkörer för dom fem olika sorters truppslag med tre olika färger på: Svart för Fadern, Vitt för Sonen och Rött för den Helige Ande. Det kan vara enkla träspelpjäser målade i dom tre färgerna med en markör på huvudet som visar vilken truppsort dom är. Annars kan man ha spelmynt som man kan stapla med olika kantfärger eller dylikt som visar vilket truppslag det är. På så sätt är det inte så trixit att få plats med alla på spelplanen om det är många.
Till det kommer Själar, dessa kan gott representeras med mynt eller marker av olika slag eftersom dom egentligen inte behöver mycket till särskiljning.
Dom Tre Solarna är tre områden (Rött, Vitt och Svart) som representerar dom tre fraktionerna och deras tysta och meningslösa "ledare". Där lägger man poäng man får för stadsdelar så att alla kan se om någon är nära att vinna.
Sen behövs det två eller tre Tärningar, vilken sorts vette faen.

...

Setup
Man slumpar eller bestämmer vem som är först. Sedan slumpar man ut vilken sida dom tillhör. Är det fler än 3 och mindre än 6 så får någon eller några sidor styras av två spelare. Eller så gör man fraktioner vilekt gör att det inom fraktionen finns interna strider.
Sedan tar man Stadsdelskorten som ens sida får från början. Alla lägger en Själpoäng brevid sitt fraktionsark förutom Sonens Tjänare som får tre.

...

Spelsystem
Spelet handlar om konflikten mellan dom som definierar ut vem som har vilket område

Hur man akvirerar områden
Man kan ta dom med militärmakt, eller så kan man köpa dom med själar. Man får bara köpa dom om området är tomt och det inte tillhör någon annan. Man måste deklarera att man ska köpa det för alla och alla som vill får lägga ytterligare bud hur högt som helst och hur många vändor som helst tills det bara finns en kvar. Den Helige Andes Funktionärer får alltid +1 på dessa konflikter genom sina kontakter inom byråkratin.

Hur man gör PR-trick

Hur man förgör en stadsdel

Hur man Anklagar en annan part för Orättfärdiga Handlingar

Inga kommentarer: