Förklaring

Detta är en samlingsplats för olika spelidéer och tankar kring spel eller annat som kan dyka upp. Flera olika människor har rätten att skriva på den här sidan, alla med anknytning till T-K en fritidsförening i Sverige med intressen som spretar åt rätt många olika håll.
Tanken är att alla texter ska markeras med sitt ämne så att man lätt ska hitta dom i Etikettrutan (till höger). Det mesta antas röra sig om olika former av rollspel och om det inte är det kommer det markeras med "Kort-/Brädspel", "Åsikt" eller "Skönlitterärt".

In English
This site is primarily for Swedish readers, most specificly its for the member of the association T-K (and their need to store cool ideas and text). The texts in English (translated or written primarily for English readers) are accessable through the link "In English" (to your right on this page).
Most of the texts here are roleplaying game related, but there are texts about board and card games aswell as fictional works and other areas that might interest those willing to publish here.

tisdag 6 november 2007

Tema Änglar: Att Falla från Höga Höjder

Detta är då det sista spelet jag skriver till Trilogin med idéer runt ämnet Änglar. Fler kan ju alltid skrivas ner (vilket man kan hoppas på). Det sista spelet ska vara nån form av debattspel eftersom det första var ett Kortspel, det andra var ett Brädspel och det gör ju det naturligt att detta ska vara ett mer interaktivt spel.

Att Falla från Höga Höjder

Spelet handlar om synd och skuld. Om hur dom här två koncepten existerar på grund av rigida regelverk och att bestraffning, dom och förlåtelse bara finns om synd och skuld existerar. Brott och synd kan bara existera om Orättfärdiga Handlingar existerar. Orättfärdiga Handlingar kan bara finnas om Brott och Synd existerar. Utan straffen finns inte brotten, utan den Självrättfärdiga Hegemonin som dominerar vår brottsuppfattning skulle majoriteten av brotten inte äga rum, på det praktiska planet.
Spelet Handlar om Änglar som ju är en definition av Rättfärdighet och Bestraffning som bryter mot sina egna lagar och hur dessa sedan försöker urskulda sig sitt ansvar. Därav bilden till höger här (nån grekisk tallrik så jag tvivlar på att ängeln är en klassisk kristen sådan, men tanken är lite skoj: bögängel :))
Spelet är gjort för fyra till sex spelare.

Spelets Bakgrund
Du har syndat, du vet att du har syndat, men som alla andra som en gång var mäktiga ansåg du dig inte vara lämplig att dömmas efter "Dom Andras" regler. Regler som du tillämpade med yttersta nit och med straff som du med glädje delade ut.
Du har själv åkt dit för en synd och släpats inför ett Angeliskt Triumvirat, fått dina vingar din symbol för gudomlig makt slitna från dig och kastats ner till jorden. Där har du levat, ätit, skitigt, andats, befläckats, tvättat av dig och gjort saker som dessa apor ser som naturligt men som för en som levt ett liv av icke-korporeal existens höljd enbart i Guds Nåd så är det en existens värre än döden.
Men din chans är här får du reda på en dag. Tiden för Domedagen närmar sig och behovet är större än nånsin av Änglar, även dom som gjort sig skyldiga till synder och som fallit men itne fallit helt. Du och några andra änglar ska mötas upp vid midnatt bakom ett Wendys vid infarten av staden Retribution, Nevada, och definiera ut en hierarki av synder. Den som gjorts skyldig till minst får återvända till Himlen och slipper detta äckliga köttsliga liv. Resten av er är fördömda i alla evighet. Förutom en.
Den lede själv, Hin Håle, Shaitan, Lucifer, bevakar det hela och kommer ta den av er som gjort sig skyldig till det grövsta brottet av alla. Denne kommer tjäna som en av hans underhuggare i kriget med Treenigheten och på så sätt besparas det äcklande Jordelivet.

Saker som Behövs för att Spela
Man behöver en samling marker, bluppar eller dylikt som ligger i en ej genomskinlig påse (glasbluppar och tygpåse till exempel). På det behöver alla spelare varsitt papper och en plats att lägga sina egna syndapoäng.

Änglar
Varje spelare tar rollen som en Fallen Ängel som försöker justifiera det dom gjorde för att falla. Namnet på Ängeln bör skrivas upp på ens pappersark och gärna en liten flärdfull bild också om man vill. Namn som Mikael, Rafael, Uriel, Saretos, Hep-sephirot och liknande namn är passande.

Synder
Kristendomen dignar över med intressanta synder. Om nån hade ovetandes läst Bibeln hade man nog förundrats över alla regler och domar och undrat vad exakt som var tillåtet att göra och om det inte hade vart enklare att skriva en lista över vad dom sakerna var och spara en sisådär 1000 sidor text.
Vrede, Frosseri, Lättja, Begär, Girighet, Högmod och Avund är dom sju dödssynderna som allt anpassas till. När man väljer en synd börjar man med att skriva ner under vilken av dom sju ens synd tillkommer. Den liderliga ängeln i början av den här texten har ju bevisligen gjorts skyldig inte bara för att ha sex utan också med en annan man (antagandes att änglar har kön) och allt detta kommer under Begär.

Hur man Vinner
Man vinner genom att vara den som är MINST skyldig till ett sant brott och den som är MEST skyldig. Det finns alltså två vinnare. Den som inte har några Syndapoäng kvar är den som är minst skyldig, den med mest Syndapoäng är den som är mest skyldig. Man blir alltså antingen förlåten sin synd eller deklarerad den största syndaren.
Spelet slutar när en av spelarna har noll Syndapoäng kvar (Gud avbryter) eller när Syndapoängen är slut i påsen (Gud Avbryter och hämtar den som vinner) eller när en av spelarna har tre gånger så många syndapoäng som den som har näst mest (Satan hämtar sin Ängel).

Hur Man Spelar
Tanken är att detta ska vara ett debattspel där varje spelare förflyttar sig mellan att anklaga, försvara och komma ihåg olika detaljer om sina synder. Det finns också möjligheten att ursäkta och bli förlåten för sina synder. När en spelare ber om förlåtelse under vissa premisser kan alla spelare bli delaktiga i den förlåtande processen, när man blir förlåten för en facett av sin synd får man dra bort Syndapoäng. När en av spelarna inte har några kvar slutar spelet.
Man spelar med syndapoäng, varje gång man sattsar poäng på en handling får man sätta upp till en finitiv mängd (fem men det kan bli mer) om ens handling misslyckas får man en viss mängd av dom poängen som Syndapoäng.
Man får som mest spendera fem Syndapoäng med en hand, däremot om man trissar upp under anklagelse/försvarsfasen får man ta fem flera gånger.

Att be om Förlåtelse och Att Förlåta
Om man blir anklagad för något så får man be om förlåt genom att erkänna delar av sitt brott. Alla spelare röstar då om personen ska få bli förlåten genom att i det fördolda ta ut Syndapoäng och hålla dom dolt under bordet i vänster eller höger hand. Håller man dom i höger förlåter man, vänster fördömmer. Alla tar sen fram sina händer och visar hur många poäng dom lagt på vilken sida. Man lägger sen ihop dom två sidornas poäng och den sida med mest poäng vinner.
Genom att inte ta några poäng, riskerar man inget och hålls utanför hela konflikten. Om ingen sida ges några poäng så är synden hängande i luften och spelaren som bad om förlåt får ett till Syndapoäng.
Om den anklagande sidan vinner får spelaren som bad om förlåt genomsnittet av deras poäng i Syndapoäng och dom förlåtande får ett till syndapoäng var. Alla anklagare får dra av ett syndapoäng.
Om den förlåtande sidan vinner får spelaren som bad om förlåt dra av genomsnittet av deras poäng från sina Syndapoäng och alla Förlåtande får dra bort ett Syndapoäng. Alla anklagare får då ett till Syndapoäng för Stolthet.

Att Anklaga och Försvara sig
När man anklagar någon så uttalar man sin anklagelse och förklarar varför hans synd är så enormt mycket mer skuldbetyngande än nån annans. Man tar också en summa poäng från den allmäna påsen och gömmer det i sin hand. Den som försvarar berättar varför hans synd inte alls är särdeles skuldbetyngande, kanske genom att anklaga den andra och tar också upp en summa från den allmäna påsen och gömmer det i sin hand. Närhelst man vill får den som anklagar höja genom att stoppa ner handen, ta upp ett antal och stärka sin argumentation och anklagelse. Försvararen får då göra det samma och ge sin motanklagelse. När attackeraren känner sig nöjd och slutar attackera visar båda sina händer gemensamt. Den med mest poäng vinner.
Om försvaren vinner blir han av ett Syndapoäng och Anklagaren får ett Syndapoäng + så många som han eller hon spenderat själv.
Om den som Anklagar vinner blir han av med ett Syndapoäng och Försvaren får ett + så många som han eller hon spenderat själv.

Att Förklara sig
Detta är när man tar orda på egen hand och förkunnar sin oskuld, man kanske blev oskyldigt dömd, det var ett misstag och ska inte upprepas eller måhända var det ett missförstånd från allas sida? Vad man inte får göra är att be om förlåt! Det är en annan regeldetalj.
När någon Förklarar sig tar man upp ett försvarstal som ursäktar ens usla beteende och efter det så röstar alla om hur bra dom tyckte försvarstalet var.
Alla tar en sten i antingen höger eller vänster hand, Höger är ett positivt bemötande och Vänster fördömmande.
Om det är flest Högerstenar anses förklaringen godtas och den Förklarande parten blir av med en Syndapoäng. Om det är flest Vänsterstenar anses förklaringen ha fördömts och den Förklarande parten får en Syndapoäng.
Om alla röstade för ena sidan får alla röstandes dra av en Syndapoäng, om alla röstade för en sida förutom en får den som var ensam dra av en Syndapoäng och dom andra får en Syndapoäng.

Att Minnas
Detta är för att förklara alla dessa vändande verkligheter. När en person har ursäktat sig och vunnit eller när en anklagelse har klarat sig igenom får inte den specifika händelsen ifrågasättas längre. Däremot får man lägga till omständigheter som förklarar situationen.
Man kan alltså inte efter att (som ängeln ovanför) ha bevisats chokat på en kille flygandes genom luften (efter röstning eller kamp är över och en part vunnit vill säga) hävda att det inte har hänt men däremot kan man hävda att det inte är vad det ser ut som. Det kanske är en bakvänd heimlichmanöver, eller du räddade han från att drunkna och bilden var olägligt målad?
Man får alltså bara utgå från det som är kännt eller hitta på nåt som inte definierats än.



Slutord
Rätt och Fel är dekret definierade utifrån rådande samhällsklimat och inte Objektiva termer som är eviga. Den Kristna tron vill gärna få för sig att den har en evig sanning på händerna, men den sanningen är bara evig så länge dom som vidhåller den och deras krav sammanfaller med dom för tillfället styrandes behov av en moralisk kompass som skydder deras positioner.
Inget kan vara evigt fel då det finns tillfällen som, åtminstonde på idéplanet, kan existera som gör handlingen ursäktad. Eftersom alla handlingar kan ursäktas om den ges rätt förutsättningar och efterverkningar kan ingen enskild handling (som Mord eller Stöld) vara Objektivt Fel och därför faller hela konceptet med den fördömmande religionen och dess regelverk.
Till detta och av andra orsaker har kristendomen fabricerat ett svar i den gudomliga förlåtelsen, en förlåtelse som ursäktar lite allt möjligt och som skiftar beroende på vad som måste ursäktas. Våldtäkt, massmord, krigföring, stöld, förtryck och lögner ursäktas på löpande band så länge den anklagade parten besitter tillräcklig makt för att justifera det.
Religion är inte något evigt utan effekten av ett behov, när behovet inte längre finns; när vi inte känner oss nödtvungna att förklara vår egen existens i moraliska, teatraliska termer; när vår död inte skrämmer oss; när livet slutar vara så hopplöst att hoppet om belöning i ett liv efter detta inte ter sig lika meningsfullt kommer religionen försvinna.

Fantasin att Religion kan förskjutas genom idealistiska, individualistiska propagandakulter som Föreningen Humanisterna är inget annat än ännu en kulthandling och en ursäkt och stärkande av religionen som fenomen. Som bäst ett misslyckande.

Inga kommentarer: