Förklaring

Detta är en samlingsplats för olika spelidéer och tankar kring spel eller annat som kan dyka upp. Flera olika människor har rätten att skriva på den här sidan, alla med anknytning till T-K en fritidsförening i Sverige med intressen som spretar åt rätt många olika håll.
Tanken är att alla texter ska markeras med sitt ämne så att man lätt ska hitta dom i Etikettrutan (till höger). Det mesta antas röra sig om olika former av rollspel och om det inte är det kommer det markeras med "Kort-/Brädspel", "Åsikt" eller "Skönlitterärt".

In English
This site is primarily for Swedish readers, most specificly its for the member of the association T-K (and their need to store cool ideas and text). The texts in English (translated or written primarily for English readers) are accessable through the link "In English" (to your right on this page).
Most of the texts here are roleplaying game related, but there are texts about board and card games aswell as fictional works and other areas that might interest those willing to publish here.

lördag 3 november 2007

Poäng, Små Världsidéer

Detta är en samling världar som jag skrivit ner för att användas tillsammans med Poäng. Det hela är väl mest tänkt att funka som en guide hur man gör en värld till systemet men också möjliga framtida idéer som kan funka.

Anno Domini 1348


Världsbeskrivning
: Pestens tid. I hela Europa dör folk överallt, plötsligt och utan förvarning och ingen vet varför. Alla kan bara spekulera och den vanligaste teorin är att detta är Guds straff för något hemskt brott mänskligheten begått. Miljontals dör av sjukdomen, den Stora Döden, Straffet och flera ändå dör i sporadiska lynchmobbar, som bot eller i dom krig som utspelar sig i sjukdomens kölvatten. Hundraåriga kriget, en effekt av Pestens ömsesidiga försvagande av båda involverade sidor skördar hundratusentals och driver flera generationer in i ett kaotiskt tillstånd av bytta lojaliteter och legoknektsräder.
Enorma brottssyndikat växer upp som svampar ur jorden när det inte finns en möjlighet att kontrollera dom. Kyrkans maktposition förvrids och korruptionen är allomfattande. Det är inte bara en kamp om tillgångar och mat utan om ens eviga själ.
Poäng: Hopp, detta representerar karaktärens förmåga att fortfarande se något positivt, rent och meningsfullt med ett liv som kantas av plötsliga och meningslösa dödsfall. När man spenderar sin poäng gör man en ansträngning att uthärda, acceptera eller förbättra sin omgivning, allt det hemska till trots. Man motarbetar den överhängande känslan av hopplöshet.
Egenskaper: Egenskaperna är som vanligt men kan innehålla saker som "Kyrklig Position", "Medlem i en kult" (Flagellanterna var populära) eller "Ekonomiskt Välstånd". Nackdelar som är möjliga är "Minoritet" (Judar, Homosexuella och Oliktänkare jagades skoningslöst). "Pestsmittad" är en gratis egenskap som kan delas ut av spelledaren. Kom ihåg att inte alla dog, det vara bara en enorm övervägande majoritet av dom smittade som föll offer för sjukdomen.
XP: Varje gång en spelare gör något som får en positiv effekt, nåt som denne kan peppas av får han XP. Om denna XP överstiger två poäng och han gör det på ett sådant sätt att folk kring honom kan se så får dom med, om dom inspireras av handlingen, ett XP. Däremot, om det han eller hon byggt upp raseras, förfaller eller blir en symbol för hopplösheten förlorar man ett permanent "Hopp".
Stämning: skitit, hemskt och vidrigt. Krig överallt, folk som dör, förskjutna familjemedlemmar och död död död.


Livet Som Dröm

Världsbeskrivning: Ok tänk dig att det är runt åren 1965-1975. Världen genomgår tumultuösa förändringar och det kalla kriget är i full sving. Hippieeran är bara en passerad fantasi och subkultur för det som verkligen räknas är dom hallucinagena drogerna. Spelarna är Carlos Castaneda inspirerade typer som hittar sig själva genom diverse olika droger. Samtifigt hittar dom verkligheten bakom illusionerna. Nu, sammansvettsade som en form av psykadeliskt supergäng, en agentfirma eller vad som nu kan funka försvarar dom verkligheten, mänskligheten eller den fria viljan mot dom monster som lurar utanför portarna som bara dom och dom som trippar utmed avgrunden ("Tripping along the Abyss") kan se och uppfatta.
Det viktiga är gruppgemenskapen, att dom agerar som en enhet så att det inte blir bara en massa fnittrande flum kring det hela.
Poäng: Sanity, detta är det värde du spenderar för att förändra världen och hantera det runt dig. När det är slut har alla dina hjärnsynapser brännts ut helt och du är ett tomt lallande skal på en institution nånstanns.
Egenskaper: Kan vara allt från magiska förmågor till hemliga vapen från utomjordingarna. Drugskills av olika slag värderas extra högt och kemi, eller snarare alkemi är en utmärkt fördel i det hela. Nackdelar kan vara "Utbrända synapser" man agerar långsammare eller mentala åkommor och mardrömmar.
XP: Genom att försvara verkligeheten styr man verkligheten och ger verkligheten rätten att definiera vem man är.
Stämning: Tänk the Invisibles, som försvara mot Domination en enhet av verkligheten som vill kontrollera hela mänskligheten under konformatism. Eller tänk Fisher King, med magiska quests som bara ni kan se. Eller ännu värre, tänk ett krig mot monster som invaderat och styr verkligheten, ala Kult, där alla som inte är med er är mot er och en potentiell fiende (ala Matrix). Väv in Kalla Kriget i det och du har en jävligt otrevlig verklighet att spela i.


Hunger

Världsbeskrivning: Det hela utspelar sig långt innan den först historiebeskrivningen och handlar om den tidiga människan och dess kamp om överlevnad. Det ska finnas övernaturliga element, andar och monster, men också stora grupper med Neanderthalare som driver runt och agerar nån form av hemsk Morlockliknande varelse. Det grundläggande med berättelsen är en stamgemenskap som alla spelare ska vara införstådda i. Man har liksom bara en familj, är man fördriven därifrån är chansen minimal att man överlever.
Poäng: Uthållighet
Egenskaper: Förutom det vanliga i form av kunskaper så är det stamstatus, sjukdomar (en nackdel självklart) och utrustning som ett ovanligt välgjort spjut. Eller för den delen dubbel egenskapen Neanderthalare. Man är en Neanderthalare som är uppvuxen i stammen och som lider det sociala stigmat av att vara det men också dom fysiska fördelarna av att vara en Neanderthalare.
XP: Gemenskap, när man gör nåt som gynnar hela stammen i form av skydd, mat och försvar så får man XP. Efter spelsessionens slut så röstar alla spelare om vem som gjort mest för stammen och den spelaren får två XP medans dom andra får ett.
Stämning: Nån form av Grottbjörnensfolk möter Phillip Marlowe. Film Noir och skräck i stenålderstappning. Låt bara inte spelarna heta saker som "Ug" och skit. Det ska vara gritty och nasty, med inslag av stampolitik och Expedition Robinssonintriger. På det med hemska monster och ärorika quests för att rädda stammen.
En sak dock: jag har ingen jävla aning om det här med Neanderthalare och Människor och så, men kalla det en Fantasyvärld om det är så. Det är alltså antagligen itne det minsta historisktkorrekt (hur nu nåt kan vara det när det är före nerskriven historia... eller å andra sidan, det är nog egentligen bara då nåt överhuvudtaget kan vara korrekt, innan folk skrev ner sina egna versioner av verkligheten)


In the Valley of the Apemen and other Tales


Världsbeskrivning: Alla spelare är medlemmar i National Association for Exploration and Adventure, en förening för män och kvinnor som delar jakten efter vetenskaplig excellens och driften att länge världen under sig. Ett spel om vetenskaplig och västeländs kolonisation alá dom klassiska Sci-fi böckerna.
Poäng: Honour, att våga agera, tänka och utvecklas. Daring-do, Gung-Ho och andra underbara tokbrittiska uttryck för Mod och Intelligens. Man spenderar dom när man måste uthärda eller pressa sig till den yttersta gränsen av vad man kan klara av. När dom är förlorade är man bara en spillra av sitt forna jag alternativt död.
Egenskaper: Klassiska fördelar och nackdelar som rör fysik, intelligens och bakgrund men också sådant som "Secretly a Coward" och liknande som berör den brittiska sekeskiftsfetishen kring renhet, ärbarhet och stolthet.
XP: Renown, så fort man gör något som andra får reda på (och först när dom får reda på det) så får man XP att spendera på Egenskaper och Poäng.
Stämning: Mycket klättra, hoppa och skutta men också smyga och upptäcka. Det ska vara ironiskt brittiskt.

Inga kommentarer: