Förklaring

Detta är en samlingsplats för olika spelidéer och tankar kring spel eller annat som kan dyka upp. Flera olika människor har rätten att skriva på den här sidan, alla med anknytning till T-K en fritidsförening i Sverige med intressen som spretar åt rätt många olika håll.
Tanken är att alla texter ska markeras med sitt ämne så att man lätt ska hitta dom i Etikettrutan (till höger). Det mesta antas röra sig om olika former av rollspel och om det inte är det kommer det markeras med "Kort-/Brädspel", "Åsikt" eller "Skönlitterärt".

In English
This site is primarily for Swedish readers, most specificly its for the member of the association T-K (and their need to store cool ideas and text). The texts in English (translated or written primarily for English readers) are accessable through the link "In English" (to your right on this page).
Most of the texts here are roleplaying game related, but there are texts about board and card games aswell as fictional works and other areas that might interest those willing to publish here.

söndag 4 november 2007

Ethernauts, System, Mental Ohälsa



Mental Ohälsa

Rapport från Omaha Research:
"Objektet (NN), återvända från sin Utforskning för två dygn sedan. Hans mentala tillstånd var under alla omständigheter relativt stilla och lugnt men under dag två började han klaga på ljud som inte fanns. Natten till igår började han attackera vårdare och medicinsk personal och blev inspärrad som effekt därav. NN klagade på att han kände sig hotad, vid tillfällen vägrade han tilltala en och vid andra gjorde utfall mot gallret som om han såg behandlingspersonalen och mig själv som ett hot av något slag. Igår kväll bad han att bli insläppt i Deprevationskammaren och återinförd till Pangea, trots förklaringar kring det olämpliga i det var han fast besluten, nästan paniskt bestämd, att han måste återvända. NN gavs tre doser lugnande (Tetrasid 12mg/36mg) under kvällen men var trots dessa fortfarande i ett stadie av upprymdhet, aktivitet och frenetisk vrede över att "bli isolerad här". Övervakning sattes in under kvällen med målsättningen att återuppta kemisk och kognitiv terapi under morgonen, idag.
Objektet begick tyvärr självmord under natten genom att hänga sig i sina underkläder. Övervakningen kan inte anklagas då han var nedsövd."


System
Det finns två metoder att bli sinnessjuk: via Pragmatism eller Idealisering. Varje gång man använder en av dessa pooler, dvs tar en tärning från endera så riskerar man att få en poäng i antingen Sinnesjukdom eller Isolering, båda tecken på mental ohälsa.

För varje tärning från Idealisering eller Pragmatism som slår lägre än själva bastärningen (den man slår i vanliga fall) så får man ett i antingen Sinnessjukdom (Idealisering) eller Isolering (Pragmatism). Efter ett tag börjar effekten av detta skina igenom...

Pragmatism och Idealisering är däremot i sig inte rena tecken på sinnessjukdom eller isolering. Pragmatism handlar visserligen i stor del om att koppla sig fri från emotionella besvär som moral och idealism och agera i fullt som ett djur, fysiskt och med sig själv i åtanke enbart. Idealisering är då motsattsen och används när man försöker konvertera tankar och åsikter till verklighet. Effekten av detta är mer tydlig i Pangea än i Världen, men det finns fortfarande exempel där man kan tala om Idealisering i vår Värld. Att skapa konst, att empatisera i fullo med andra eller agera som om man vore någon annan är alla facetter av Idealisering.

Isolering
När en person bit för bit börjar agera som ett djur lär hon sig att frikoppla från sina emotionella yttringar och att ignorera sociala signaler från andra. Man slutar se andra som relevanta eftersom deras handling inte går att förlita sig på. Viktigt att tänka på är att man inte blir helt omöjlig, många kan gömma sina tankar och sin antipati från resten och fortsätta, andra hitta nya liv och roller att fylla för att få utlopp för sin isolering och på så sätt fungera någorlunda normalt i övrigt. Kom ihåg att en viss nivå av Isolering är nästan nödvändig i Världen och delas så gott som av alla då vi ofta i oss själva blir isolerade från vår omgivning via alienation och ensamhet.

Effekttabell av Isolering
  1. Man har ibland svårt att förlika sig med starka emotionella utbrott.
  2. Man känner sig gradvis mer Mänsklig än omgivningen
  3. Man känner ingen stark emotionell koppling till konst och har svårt att förstå beskrivningar av emotionella yttringar.
  4. Man äcklas mer och mer av emotionella yttringar och ser dom som tecken på svaghet
  5. Man förstår inte mänskliga känslor och har svårt att acceptera djupare meningar och orskaer än dom rent pragmatiska.
  6. Man är isolerad från mänskligheten och saknar i fullo emotionell förmåga.

Sinnessjukdom
En person som långsamt glider in i sinnessjukdom börjar effektivt ersätta sina introverta, ofta felaktiga signaler med dom som kommer utifrån. På samma sätt som någon som blivit isolerad kan dom få utlopp för detta i tysthet för att i övrigt fungera normalt, till en början. Efter ett tag blir det ohållbart och dom handlingarna där man får utlopp är, precis som med isolering, ofta stärkande för sinnessjukdomen. Viktigt att tänka på är att Sinnessjukdom är väldigt svår att upptäcka på Pangea där en viss nivå ofta är nödvändig för att hantera sin omgivning och använda Världsomvändande effekter.

Effekttabell av Sinnessjukdom
  1. Man blir ofta mer introvert i sitt tänkande.
  2. Man har svårt att förstå att andra inte vet vad man vill innan man sagt något
  3. Man börjar hallucinera i viss mån och mentalt översätta tankar till utomstående handlingar
  4. Man har svårt att skilja hallucinationer från verklighet och agerar ofta utifrån dom istället för verkligheten runt en
  5. Man tror att ens introverta liv och tankar är mer reella än det extroverta och försöker ofta påverka en situation mentalt istället för att agera fysiskt
  6. Ens existens baseras på illusioner och röster, man är en samling tankar som sporadiskt försöker agera via sin fysiska kropp

Att bli Frisk igen
Det är enormt svårt att bli frisk från Isolering eller Sinnessjukdom. Två egentliga metoder existerar men ingen av dom är direkt att föredra. Immersion och Exklusion. Immersion är att subjektet införlivas i största möjliga grad med det han eller hon har kopplat sig loss ifrån (Verkligheten om man är sinnesjuk, Mänskligheten om man är Isolerad). Effekten är ljummen om något eftersom det ofta kräver subjektets frivilliga deltagande vilket allt som oftast inte är självklart. Exklusion handlar om att ta bort grunderna från den mentala ohälsan. Den är mer effektiv än immersion, men lämnar ofta subjektet med permanenta skador. Sinnesjukdom behandlas ofta med lobotomering och Isolering medicineras med att pacifisera objektet så att han eller hon i alla fall inte kan agera ut sin antipati gentemot andra.

Detta om man har blivit helt övertagen av sinnesjukdomen (sex poäng isolering/sinnessjukdom). Är man lite kvickare att söka hjälp kan man göra Immersion/Exklusionsmetoden på egen hand. Rent systemmässigt betyder det följande, man antingen försöker göra så mycket som möjligt av det motsatta (använda Pragmatism om man är Sinnessjuk eller Idealisering om man är Isolerad) eller ta bort sig från källan till det (gömma sig i Pangea (eller med droger) om man är Isolerad eller dra sig bort från Pangea och syssla med praktiska ting enbart om man är sinnessjuk).

Immersion
Varje gång man får en poäng i det motsatta slår man en tärning (T12) mot sin vilja. Lyckas man drar man av en poäng från det man har istället för att få en poäng. Har man professionell hjälp och det sker under kontrollerade former får denne slå för sin Terapi-färdighet (eller liknande) om man skulle misslyckas och rädda en från den där pluppen (man får dock inte dra av då).

Exklusion
För varje månad man håller sig undan gånger antalet sinnesjukdom/isolering som man har (ex. om man har tre i Sinnessjukdom så blir det tre månader som man sitter och sysslar med hemslöjd i Världen) så får man slå mot Vilja. Lyckas man får man dra av ett, misslyckas man slår man om och skulle man misslyckas igen så kastar man sig in i det man håller sig undan från, man har för stor abstinens och får ett till i Sinnesjukdom. Har man nån med sig som kan hindra får dom slå för terapi eller liknande för att övertala en eller helt enkelt hålla fast en.

Exklusion tar längre tid men är enormt mycket säkrare som metod.

XP-metoden
Man kan också ta enkel terapi vilket är att man spenderar XP på att ta bort bluttar, vilket egentligen betyder (i speltermer) att man istället för att äventyra sitter och pratar om sig själv på en soffa eller i gruppterapi. Mer om kostnader och liknande i erfarenspoängkapitlet...

Inga kommentarer: