SUBCITY
"I prayed beneath the golden light of the streetlamp, God was pissing on me again
Take me away, Lord, take me away! But all he sent was urine-gold rain."
(Textrad från 'Empty Streets' av Karmen Englander från Leiland Barrio, Subcity)
Städerna bortom horisonten
"Där borta, långt bortom taggtråden, långt bortom skottlossningen, bortom helikoptrarna som sveper över lägenhetskomplex i jakten på någon av våra grannar, bortom hororna och hallickarna, bortom gränderna som folk går in i men inte går ur - där borta ligger Philadelphia och Bellavista Heights. En dag när du är stor ska du bo där och du ska titta bort mot horisonten och se oss, din mamma och pappa och säga: "dit ska jag aldrig mer". Jag ska skydda dig, lära dig, hjälpa dig och om det behövs dö för dig så att du en dag ska kunna ljuga om vart du var uppväxt, så att du kan glömma oss och platsen du kom ifrån"
(Sagt av Robert Suleiman, 19 till sin nyfödda son Pascal i Como Barrio)
Världen är en jakt på produktivitet. Kapital söker efter förenklande och effektiviserande av produktionen som är dess essens. Dess vinnare vill inte påminnas om sånt, dess vinnare vill känna att dom är delaktiga i en finare, ädlare värld av sundare ideal. Dom vill vara hos sina egna så att ingen kan säga emot när dom proklamerar deras egna framgångar som något dom själva skapat genom sin egen styrka. Men det är inte sant.
Fast då dom genom sin kontroll och deras undersåtars medgivande står oemotsagda kan dom vila lugnt i sina palats och sen se ut över en värld där deras lögn ligger som en förhärskande hegemoni över verkligheten. I deras städer finns dom platser dit dom inte går men gärna läser om. I deras städer finns dom vackra avenyerna med dom fina klubbarna. I deras städer finns det osynliga tjänare, fast dom bor inte där. Ibland åker dom ut ur sina städer för att underhålla sig och se på den värld som inte är deras och därför inte deras ansvar. Ibland åker dom iväg för att roa sig men dom återvänder alltid till sina upplysta gator och trygga hem efteråt, lite rikare för erfarenheten enligt dom själva. I deras värld är livet ibland tungt och problematiskt, men aldrig en kamp.
Staden vi bor i
"Ah fitta! Jonesy, dom jävlarna fick mig i benet!
Hur illa är det? Kan du gå? Vi måste dra härifrån för fan!
Skit jag blöder ju som en jävla hora, fan har du nån Tempskin spray på dig?
Nej...
Ok nån form av bandage då? För fan jag kommer ju blöda till döds här!
Ey kolla... Sjukvårdare! Dom drar från en av lägenheterna där borde det finnas bandage och skit!"
Snuten är på ingång, kom igen!"
(Sagt efter en kass affär och dess efterföljande eldstrid av Jonesy Jones, 27 och Tampa, 21)
Där långt borta där tjänarna bor, i sin egen stad, avskiljda från allt annat råder en annan världsordning. Hungriga vargar jagar bäst, säger man och här drar vargarna runt på jakt natten igenom. För vargarna gör vad som krävs för att mätta sig, dom jagar till och med varandra som ju är det enklaste av byten. Här i deras stad finns inte dom vackra, här i deras stad är dom lämnade åt sig själva, att klara sig själva. Döda eller dödas har blivit deras devis. Dom få som får ett jobb som dom osynliga tjänare som driver dom Vackras stad och resten, dom som svälter, dom som idkar kannibalism, dom som säljer det sista dom har kvar. Här bor dom.
Men det är som det ska, om där inte finns en piska som viner kan inte moroten smaka lika gott och visst drar dessa sitt tunga last med vilja. Över staden svävar polishelikoptrarna, pansarbilar håller hårt på ordningen fyllda med mörkklädda män som tar det dom vill ha, när dom vill ha det.
Hit kan dom Vackra komma och leka av sig innan dom återvänder, skyddade av sina livvakter. Hit där allt avskräde ansamlats som i botten av ett avlopp. Hit där världen inte har ett problem, där det inte är fyllt med drama, där det istället är en kamp på liv och död.
Här där det finns sorger som inte känns.
Helvetet utanför
"Bob, skjuter dom igen utanför?
När gör dom inte det? Mår du bra?
Kommer han komma härifrån tror du?
Titta på honom, han kommer komma härifrån, han kommer klara sig!
Undrar hur hans liv kommer bli? Hur det kommer vara utanför?
Det kommer vara bättre än våra, det är allt jag behöver veta... Vadfaen? Glömde sjukvårdarna nåt... Jag kommer om en sekund älskling! Åh förlåt... jag menar ju älsklingar."
(Sagt av Emma Yang-Jiu, 20 och Robert Suleiman, 19 i deras sovrum)
Det finns risker med att dom Osynliga ska fly ut till dom vackra. Att den sjukdom som är deras liv ska sprida sig som kallbrand till den friska vävnaden. Därför amputerade dom Vackra sjukdomens kroppsdelar från världen som är deras. Man lät dom ha en bit, som en allmosa, där dom kunde bevisa vad dom gick för och sa till säg själva "Vi har inget ansvar för denna plats, mer än det mest triviala. Det är deras hem nu!"
Runt dom osynligas stad står så en tom ödemark där helikoptrar och plan passerar för att bevaka utgångarna. Murar står uppställda och taggtråd, minfält och posteringar, allt för att inte sjukdomen ska läcka ut och dom Osynliga ska fly. Dom får passera till den yttre ödemarken där arbetsplatser existerar som dom Vackra satt upp för att hjälpa dom Osynliga. Där kan dom jobba och tjäna pengar för en lön som dom Vackra anser är mer än generös och sinsemellan viskar dom lite underfundigt vilket lyft platsen är för deras aktieportfolio där dom sitter på en gala för att rädda något nytt utrotningshotat djur. Vissa Osynliga får till och med komma in i dom vackras städer, dom Osynliga som förtjänat det vill säga. Där kan dom jobba med att städa och laga mat för att så en dag kanske också blir vackra, om dom jobbar hårt vill säga "som vi har gjort" berättar dom Vackra med mild men lite fördömmande röst.
Tills dess bor dom Osynliga innanför taggtråden och drömmer om ett liv utan död som dom kan se på TV och film.
Helvetet innanför
Om jag hade vart gammal nog för att förstå så hade jag hört skottet som brann av från hallen. Sovrummet jag och min mor låg i hade brandoranga tapeter med affisher på musiker på väggarna och pappskivor över dom spruckna fönstrena, en akustisk gitarr stående mot en vägg, det luktar blod och avföring. Jag har precis fötts. Min mamma skriker när dom kommer in i sovrummet. För att tysta henne skjuter den långa av dom två henne i huvudet. Jag träffas av något varmt och blött där jag ligger och gråter.
Dom två männen plockar åt sig några av medicinerna som ligger på nattduksbordet, lite pengar från min pappas plånbok och en extra jacka och sen går dom ut ur lägenheten utan att stänga den förstärkta ytterdörren. Jag ligger ensam och gråter i en tom lägenhet när kylan kommer. Det är vinter och vinden viner genom lägenheten.
(Sagt av den Pascal som aldrig skulle vara, nånstans i Como Barrio)
Men där inne råder det kaosartade mördande lugn som är livets antites. Här får dom leva ut sina liv i sin egen sjukdom. Fast inte utan lite hjälp, vad gör döda arbetare för nytta? Låt vargen svälta, men inte dö. Så poliser, dödsänglar i blått och svart, drar genom gatorna för att hålla lugnet. Sjukhus är upprättade som veritabla bunkrar där den mest rudimentära vården kan ges mot en liten summa. Kan verkligen dom Vackras anklagas för att ha glömt dom Osynliga? Knappast! Kan dom anklagas för den korruption deras utsända samariter deltar i? Absolut inte!
Där inne är inte deras värld, det är Vargarnas och Vargarnas handlingar är deras egna, påjagade av deras egna inre ondska, enligt dom Vackra.
Vissa av dom Osynliga drar sig samman för att skydda sig, andra för att skapa nya Vargflockar. Vissa tar del i den produktion av saker som inte får produceras annars utanför som dom senare skeppar ut till den Vackra och rena världen.
Där inne är Taggtråden, skjutvapnen, våldtäkternas och dom meningslösa mordens värld. Sjukdommen isolerad från den friska vävnaden så att världen än en gång kan dra efter andan och luta sig tillbaka i sin klimatkontrollerade lägenhet med sjöutsikt.
Portarna som öppnats
"Kom lille vän
Hur länge har jag legat här?
Länge nog för att det inte ska vara relevant längre lille vän
Vem är du?
Jag är den som ska ta dig bort från Subcity, långt bort bortom taggtråden."
(Sagt av en ohörd varelse i en tom lägenhet två dagar efter Pascals födelse)
Men där inne, i sjukdommen, har saker hänt. Man kan inte sammanföra all världens smärta på en plats utan att väcka en vrede som sliter i verklighetens dörrar. Saker rör sig bland dom osynliga och vargarnas vargar ges ny styrka. Bland dom vandrar tyst dom döda, inspärrade i denna plats så som dom var när dom levde. Där går dom änglar som i sin kärlek till mänskligheten såg sig om när himlens dörrar stängde och så blev fast här.
Här väntar också en vrede som dallrar under ytan som i tysthet viskar "Hämnd" till alla som bor där. Men ordningen av alltet ser i belåtenhet hur sjukdomen mördar sig själv och låter de sina skynda på processen. Den vrider sina egna till sin egen bild och för dom bortom den mänsklighet dom Osynliga inte tillhör eller gör dom Vackra, vackrare.
"Det finns en kärlek för fattigt folk som ska få öknar att blomma"
TKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTK
Historia
Subcity heter egentligen Suburban City, ett namn som vittnar om den no-nonsens attityd som var grunden till staden. Staden grundades runt 2030 under konstruktionen av Bellavista Heights, ett av dom mer påkostade gated communities för USA's nyfunna Nomenklatura i och med den ekonomiska boomen 2025. Byggarbetare och andra contracters köpte den kringliggande marken nere vid Haupton River som låg emellan Bellavista Heights och Philadelphia. Där började dom bygga sin egen stad med lånade pengar. Deras stad blev en förstad mellan Philadelphias kostsamma innerstadslägenheter och Bellavista Heights lyxvillor.
Staden drog snabbt till sig folk som jobbade i tjänstesektorn, folk som hade många av sina jobb inne i Bellavista Heights men absolut inte hade råd med att bo där eller som helt enkelt itne kunde hitta lägenheter inne i Philadelphia.
Staden hamnade också mellan Philadelphia och Bellavista Heights rent legalt och låg att betrakta som mer eller mindre laglöst eftersom ingen av dom kringliggande städerna ville bidra med polisiära tjänster.
Snabbt växte sig dock en stark klubbscen upp och staden fick ett litet bohemrykte. Rika unga flyttade dit, festade loss och flyttade vidare när mamma och pappa hade fått nog. Det var under denna tid som UVdistriktet byggdes.
Under den ekonomiska kollapsen 2037 föll dom svagare områdena runt storstäderna och bland dom som krashade mest var Subcity som nu hade växt till sig en hel del på grund av lägenhetskrav och inflyttningar från andra områden. Frågan om polisiär hjälp blev nu närmare akut och Philadephia och Bellavista slogs om att slippa sköta dom legala affärerna. Problemen blev större när brottsligheten spillde ut och man pratade om Subcity som brottslingarnas huvudbas. I denna veva kom John Macnamara in som Borgmästare i Philadelphia. Han gick mer eller mindre till val på att han skulle rensa upp Subcity. Get tough on crime och andra slogans skjutsade honom till posten.
Han införde Urban Police Force (UPF) som nu är huvuddraget i Subcity. Han skrev in "The Curfew Law" och skapade "Safety Arrest Rights" (Där polisen har rätten att hålla folk i över sex timmar för deras egen säkerhet) - Three strikes lagen blev tillskärpt och Subcity har nu också ett av dom största fängelsepopulationerna i USA.
Vidare byggde man murar och vägspärrar runt staden för att förhindra att brottslingar med lika stor lätthet kunde spilla ut ur Subcity. Numera är Subcity en kostsam och politiskt dödlig håla för alla politiker i området och frågan om tvångsförflyttning inte är att föredra, eller massarresteringar. Till och med tvångssteriliseringar har föreslagits för att slå bot på den otroliga befolkningsstatistiken i staden. Det enda som håller subcity från att inte bombas ut totalt är det faktum att områdena kring det tjänar på dess existens i och med den billiga arbetskraft som finns att hitta och det store industrilandskap som byggts runt det.
TKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTK
Kring och runt Subcity
Subcity ligger belagt mellan Philadelphia och Bellavista Heights, båda stora metropoler och lysande exempel på genialitet och utveckling. Om man åker västerut från Philadelphia i tre timmar börjar man närma sig det stora industriområde som i folkmun kallas The Wastes, här arbetar hundratusentals människor med enkla meniala jobb och området är så stort att man kan köra runt i det i timmar utan att se alla olika detaljer som är en del av the Wastes. Runt omkring i the Wastes början man nu se Urban Response Units som alla tillhör UPF. Dessa välutrustade militärfordon har för vana att stoppa fordon och folk och kräva att se deras medborgaskapsbevis eller arbetstillstånd. har man inget blir man snabbt arresterad och motsätter man sig arrestering blir man snabbt skjuten. Innanför Wastes ligger "Perimiter Alpha" som sedan ersätt av "Perimiter Beta" och sist "Gamma". Området här är så totalförstört av försurning och skövling att man bara med nöd och näppe kan kalla det vildmark och då det är bevakning för att se till att folk inte flyr är det också vältraffikerat med helikoptrar och bandvagnar och jeepar. Här bör man ha alla papper redo.
The Wastes
I the wastes ligger alla dom företag som anställer dom lyckliga få som kan söka jobben, som inte kräver för mycket lön och som kan skaffa ett greencard. Den låga lönestandarden har gjort att hela området runt Philly hela vägen upp till Appalacherna har blivit ett industribälte för billig arbetskraft och produktionen har stegrat. Detta gör att både Philly och the Heights har tillåtit dess existens så långe alla föroreningar kan hållas kort elller vällande över Subcity istället för deras vackrare områden. The wastes har tagit över USAs produktion av Kol och gruvdrift i och med deras billiga arbetare som inte kräver riskersättning för att gå ner i dom antika gruvschakten och tusentals företag har hyrt in sig på området runt Subcity. Många som bor i Subcity och har en stabil ekonomi jobbar i dessa områden med riskabla och underbetalda arbetsuppgifter. Områdena är välbevakade inte bara av poliser utan också privata vaktbolag och protester i arbetsgrupperna är minimala då man bara kan sparka eller driva bort dom och anställa nya.
Perimiters
Rent praktiskt en del av The Wastes dessa är i sanning ett ödeland där förvittrade skogar kämpar för att uppehålla nån form av liv. Alla större djur har sedan länge dött ut och den beboelse som finns här är mestadels av tvivelaktiga företag som bedriver nån form av forskning som inte ens industriområdena kan acceptera och bevakas väl av privata vakter. Det finns också kolonister, folk som flytt subcity för att starta upp nån form av liv i skogarna och bergen runt men dessa trackasseras vanligen av vakter, poliser och gäng så att ett drägligt liv nästan är omöjligt.
Vattendragen som flyter igenom the Wastes är så förstörda och ekologiskt ohållbara att bara dom mest härdiga av djur klarar av att leva i dom.
Några kolonister har dock permanenta uppehåll i området eftersom dom är för svåra att driva bort eller har något som staten kan acceptera eller betelar för sig. Bland annat så finns sekten "Church of the End Days" koloni här med sina 2000 invånare som lyckas otroligt nog producera nån form av grödor på sin mark. Även "Keystate Militia" uppehåller sitt leverne här genom ett avtal med staten om att regulera och kontrollera in och utfart till Subcity. Till det tillkommer tre stycken militärbaser Alpha, Bravo och Zebra som sköter bevakningen av dom tre parametrarna.
Subcitys Barrios
Subcity är uppdelat i Barrios som alla kontrolleras av olika grupper. Vanligen försöker dessa hålla nån form av ordning för att på så sätt driva sina egna affärer med utomstående makter men vanligen är detta i sig en svår uppgift. Varje Barrio bevakas av poliser i militärfordon som kan närhelst dom vill slå till mot vem som helst. Dom flesta har ju inga papper och våldtäkter, mord och rån på dom som saknar detta är mer vanligt än inte. Detta resulterar i att folk vanligen flyr när polisen kommer men ofta är respektfyllda mot dom kriminella bossarna som ju håller lugnet mer effektivt.
UV-district, Det gamla nöjesdistriktet som ligger lite väster om det absoluta centrumet (Higrise district). Fortfarande ett tillhåll för alla dom större klubbarna och dess mitt har ett stort system av gångtunnlar och broar mellan husen. Hela området är belyst med UV lampor vilka sattes dit under boomen. Här regerar numera en samling gäng som alla brukar sminka sig i bjärta färger som lyser av sig själva i mörkret. Ju längre in i UV district desto bättre klubb vilka flera har egna vakter för att driva bort gängen.
· Desoto Overpass: en gigantisk gångbro som går mellan Kesbah Skyscraper och Rupert Telsom mall och buildar en stor, före detta, inglasad bro där man hade tropiska växter och en liten inomhussjö. NUmera är det som en knappt inglasad djungel som vilar hundratals meter över marken med Hennessey building i söder och utsikt över Como Barrios byggnadskomplex. Här odlas också en hel del av dom kryddor och droger som säljs på Spice Row i Gibson Heights.
· Pleasure street: detta är den del som fortfarande har aktiva klubbar. Bevakas i en illa dold seizefire av Yakuzan, Triaderna och Cribs som sköter sina individuella klubbar med allt förutom lugna indrivare. Dom säkerhetsställer en passage från Highrise Barrio ut till pleasure street. Rosafärgade lampor ersätter här dom klassiska UV-lamporna och klubbarna som har belagts i vad som orginellt sett var menat som en kopia och blanding av Venedig och New Orleans komplett med kanaler och sedan adderade vattenfall håller hög kvalitet och säkerhet även om vissa gäng brukar anfalla lite då och då.
· Hennessey building: Hennessey building var den första byggnaden som var i så kallad Arkologisk stil, vilket egentligen berör storlek och tillgång till solljus. Om man tar en normalstort köpcentrum och sedan adderar 60 våningar på det och ändrar formen så att det slutligen blir fyra lika höga spetsar som reser sig mot himlen har man Hennessy Building. Trots regeringens vilda försök att ta tillbaka byggnaden har det aldrig lyckats och den är som basis för Nihiliströrelsen och UV-districtets gäng.
(Allmänt utseende: Tänk myllrande gränder och 20våningshus som alla har stora broar och gångnät mellan sig. Upphöjda balkonger som sprider ut sig till tunnna gångbroar över smala bakgator med blinkande UVbelysning som bryter upp stora partier av kompakta skuggor i vilka man kan se och höra folk röra sig. Lite spritt här och var kan man se dom blinkande reklamljusen för en till väldigt specialiserad klubb)
Gibson Heights, Marknadsdistriktet i Gibson heights är känt för sin tillgång till förbjuden teknologi, information och andra pikanta detaljer som ofta kostar en del men är värda sin vikt i guld. Området ligger under, på och kring den gamla Gibson Overpass, ett motorvägsnav som nu är rätt förfallet och under dessa ligger då the Gibson Bazaar.
· The Ring: vill man se någon dö i slagsmål mot något annat är det vanligen The Ring man vill till. Visst det finns flera liknande sportarenor men få som är beredda att ta till så otroliga publikfrierier som The Ring. Vidare så är kostnaden för inträde löjligt lågt utan utgår istället för att folk ska köpa mat, dricka eller sex från bordellerna, gatköken eller barerna i The Ring vilket gör att dom sen betalar skatt till ägaren som är Dominik Scesaric, en lokal affärsman, som hållt sig utanför alla dom stora grupperingarna och håller sig med en säkerhetsstyrka som heter duga trots det.
· Uncle Joe's Lost & Found: en av dom mest kompletta häleriverksamheterna i Subcity med olika rum i det lilla hotel som låg under Gibson innan Subcity. Det finns ett VIP område med speciella rariteter och diverse salar med olika varor som berörs. Uncle Joe lär vara en fd Keystone Militia vilket syns i det enorma urval av vapen som finns samt hans otroliga säkerhet. Få har försökt råna honom och ingen har lyckats.
· Spice row: detta är en av dom platser dit dom flesta turister, slummers vill åka till. Alla kryddor och droger som möjligen kan odlas säljs här och lukten från dom nära på hundratals stånden som ligger under en av dom centrala motorvägstunnlarna upplagda i en lång gata med balkonger och små gångvägar på sidorna för att göra den uppdelad på två våningar är nästan överväldigande för den ovane. Man kan oftas känna på lukten om någon jobbar eller bor i närheten av Spice Row.
(Allmänt utseende: tänk arabisk musik som ekar ut ur nerslitna mussepiggbandspelare från åttiotalet över en gata med täckta tält och bodar under ett nät av broar. Små gränder skapade av enkla byggnader som klänger sig fast som cancersvulster på andra äldre byggnader av 1800-talsstil. En gigantisk bazaar för allt inklusive väldoigt avancerad teknisk utrustning)
Al Aqsa Barrio, Detta ett gammalt housing project som numera är ett av dom lugnaste områdena i hela Subcity. Det bebos mestadels av folk från mellanöstern och nordafrika därav namnet. Husen är enorma och rymmer hundratusentals sunkiga lägenhetskomplex som alla brukar ha en form av rivalitet gentemot varandra och som då och då exploderar i gängbråk av diverse orsaker.
· The Mosque: en av dom få religiösa byggnaderna som avstått från alla former av kriminalitet, undantaget den som ska främja religionen. Drivs av en Iman som Heter Mohammed Fatah Al-Hussein Smith som ser till att området runt är säkert, välstädat och en bra plats att skaffa barn på. Många brukar skämta att han planerar att bygga en egen stad med tanke på hans propagering att hans följare ska skaffa så många barn som möjligt och det kan mycket väl ligga lite sanning i det.
· The MLK Projekts: ett av dom kvarteren som byggdes precis innan krashen med enorma hus för att husera tusentals familjer. Vanligen muslimska familjer bor här nu men även andra. Ju närmare mosken man kommer desto lugnare är det men det är fortfarande ett ok område att bo i jämfört med resten av Subcity. Runt 20 hus med lekparker emellan sig och parkeringar som är cirka 30 våningar höga och enormt breda.
· Civil Defence Quarters: detta är det centrum för aktivitet som existerar för grupper som TRBPP, Nation of Islam och Revolutionary Army. Det plågas av kosntanta interna uppgörelser men har ändå fördelen att dom tre grupperna delar information med varandra och samarbetar i försvaret av området. Detta är inte alltid till belåtelse då polisen inte heller äger tillträde vilket vissa anser är dåligt, men överlag uppmuntras det och dom får bidrag från Mosken och andra frivilliga för att fortsätta sin verksamhet vilket gör att dom till och med har råd att avlöna sina medlemmar lite då och då.
(Allmänt utseende: Stora miljonprojekt som liksom gigantiska fyrkantiga monoliter i brunt och grått med stora balkonger på sidorna där tusentals dörrar står på led. Nerpissade och graffittitäckta men i annat rena väggar och trapphus och då och då kan man se unga män i svarta cargobyxor och stickade armétröjor. Man kan inte se en polisbil så långt ögat når och på arabiska finns det hela sektioner från koranen uppskrivna på husväggarna. Den mest centrala delen i området är den gigantiska moskén med guldtäckt kupol och med rena vita väggar med snirklig stuckatur)
Leiland Barrio, dom kvarvarande industrierna i stadens kärna som nu blivit konverterade till lokaler, bostäder, bordeller, knarkfabriker och kontor. Dess närhet till Gibson gör att det ofta är en plats för tvivelaktig medicins och teknologisk forskning.
· Slaghterhouse district: Slaughterhouse district är den del av staden där man som enklast kan få sin kropp reparerad, mediciner köpta och sina organ sålda om man behöver pengar till medicin eller läkevården. Flera olika forskningsfaciliteter är belagda här av forskare som blivit fördrivna från "Den Verkliga Världen" speciellt dr John Lowland som blivit känd lite som en modern dr Mengele då hans forskning ofta baserar sig på tvivelaktiga grunder och han är inte rädd för att använda rätt skadliga metoder på sina försöksobjekt.
· Biochem Square: Omgivningen är tre stycken olika fabriksområden med biodomer som sträcker sig mot skyarna och emellan dom ligger flera halvdolda kontor som ligger utmed en öppning, ett mindre torg. Husen kring ligger som inbakade i murarna mot fabrikerna och är låga med första våningen lite under marken som små bunkrar. Här kan man köpa alla sorters kemikalier eller biologiska attiraljer och många av dom delar som köps i Slaughterhousedistrict säljs här.
· The Factory: en gigantiskt klubb och konstlokal som är förlag i en gammal processfabrik för kretskort som lagts ner sen länge. Klubben är så stor att man har flera speciella dansgolv, tusenals små områden och sedan till det ateljerna. En av USA's mer berömda målare är Josef Nevermore som just kommer från Subcity och the Factory.
(Allmänt utseende: Stora Fabriksparker ur vilka man hur ljudet av liv och rörelse. Bevakade områden där gängmedlemmar sköter vaktandet av kemifabriker och andra produktionsområden. Vissa platser har inhyrda rentacops i nära på tanks och man kan se glittrade välskötta fabriker som producerar gud vet vad. Lukten av fabriksarbete och förorening är så klar att vissa behöver använda andningsfilet för att stå ut i området)
Como district, ett distrikt av höghus och bostadsblock och oändliga gränder och avenyer. Det absolut största hordistriktet i Subcity men med en rätt trygg omgivning. Här finns slummersklubbarna och jättebordellerna samt även två stora säkra hotell för den med pengar. Ligger nordöst om Highrise Barrio med Al-Aqsa i sydöst.
· The Dollhouse: den största bordellen i området med lyxprostituerade som går för flera tusentals dollar per timma. Känt för sin höga standard, sin otroliga säkerhet och dom välbehandlade prostituerade. I en stad där så gott som alla fått suga kuk för att överleva vid nån punkt ser sig en anställning här som en dröm. Drivs av grupperingen med samma namn som leds av Suzi Sugar en kvinna som styr med järnhand och som ligger i konstant krig med allt från Yakuza till Crips. Förlagt i gamla Memorial Hospital, denna bordell är tio våningar hög och har rum och hela bostäder för alla fantasier och drömmar. Dom prosituerade och andra anställda bor även dom i huset liksom den interna vaktstyrkan.
· Avenue of Wishes: samlingsnamnen för centret runt the Dollhouse där prostiuerade, hallickar och andra sammanstrålar. Dom som inte har råd med Dollhouse brukar strosa ner för gatan för att hitta nåt billigare på nån av dom minibordeller som finns där. Alla på gatan betalar skatt till Dollhouse och Suzy Sugar för säkerheten och går med på deras grundkrav. Alla andra konkurrerande grupperingar brukar drivas ut om dom ställer till bråk. Området består av fyra avenyer och fem gator i rutnät och består mest av enkla bruna tiovåningshus med extravaganta affärsfronter.
· Tusk's: Centret för manliga homosexuella prostituerade eller heterosexuella som ligger på Avenue of Wishes och drivs av den gamle läderbögen Tusk som hyr inte bara av Dollhouse utan ocskå via Crips vilket dock accepteras då Dollhouse själva inte har särdeles många av den typen. En enkel bar med flera våningar och mindre bakrum.
(Allmänt utseende: Väldigt likt Al-Aqsa förutom dom delar som omger Dollhouse som har getts en form av French Quartersstämning som liksom limmats på dom stora cementblocken till hus. Lite var stanns kan man se gäng medlemmar och området är mer av en partyplats än Al-Aqsa med folk på gatorna som går mellan krog till klubb till strippställe till bordell och väller run på gatorna. IBland kan man se beväpnade polisbilar som cruisar genom folkmassorna)
Highrise Barrio, det gamla centret. gigantiska nersprungna skyskrapor och höga gångbroar över marken. Stora regeringsbyggnader som antingen tagits över av olika grupper eller fortfarande har militärenheter i sig som gamla Precinct 5 som agerar som nav för dom polisiära och rättsliga detaljerna i Subcity.
· Precinct 5: den centrala och enda byggnaden i Subcity för dess poliskår UPF och URT (Urban Response Team, taktiska enheter). Byggnaden är ökänd för det otal människor som försvunnit bakom dess väggar, den stående korruptionen och mängden tortyr av dissidenter. Allt för ofta brukar det ske sumariska avrättningar där inne när man inte orkar släpa nån till domstol. Byggnaden är 30 våningar hög och större delen är oanvänt eller har konverterats till temporära celler, det finns ett garage i botten fyllt med militärfordon och husets norra del är lägre (15 våningar) och har tre helikopterplattor emedans det övre taket har två. Området är alltid bevakat.
· Central Courthouse: Utmed Justice Plaza, mitt emot polishuset ligger domstolen, en gigantisk och tornande grå byggnad som är satt och bastant med intimiderande arkitektur och statyer på insidan. Huset har en avrättningsplats, en förkunningssystem (högtalare) och utrymme till 10 parellela domstolar och 20 sumariska rättegångar (snabbvarianten). Några hundra anställda arbetar där inne och huset bevakas dygnet runt liksom området. Då detta är den centrala byråkratiska enheten i staden och där man ansöker för Green Cards och Medborgarskap så är det ofta långa köer utanför huset.
· McDonalds Building: En av dom få byggnader som fortfarande hyser flera företag som arbetar inom Subcity. McDonalds är ett av dom större företag som agerar som ett uthyrningsföretag mot andra företag och detta gör att det ofta är många som kommer förbi för att se vilka jobb det är dom lägger ut.
(Allmänt utseende: tänk dig dom gigantiska gotiska husen i Batmanfilmerna med stora monumentala modernistiska statyer som liksom klänger på sidorna av dom eller delar i derasa snirkliga och intrikata arkitektur. Höga, grå eller svarta, byggnader i sten eller cement med gotiska metalldetaljer som spiror och tinnar som liksom växer ur varandra)
Lakeview, det störst och sunkigaste villa/hus/trailer området i världen. Lerigt och skitigt och hälften av husen har en crackfactory eller methlab/bordell i sig. Vill man gå nån stanns för att dö ska man ta sig till dom södra områdena vid floden och sjön Heupton och Lakeview utstuderade misär.
· Wintershade Terrace: Den centrala delen av Lakeview med utsikt över Heupton Lake där det finns en öppning i dom olika camperområdena för Two Jacks Bar & Grill och Johns Generalstore som ligger som två bunkrar i lervällingen. Mellan dom två finns där inte så mycket butiker och detta är centret för slummens slum.
· Serenity: I utkanten ligger det gamla mentalsjukhuset Serenity som nu inhyser folk som begått brott påverkade av mentala sjukdomar. Här har man satt dom grövsta brottslingarna som man inte kan eller vill ha kvar i dom andra sjukhusen utanför Subcity. Huset ägs och drivs av USA's federal prison board och är en rätt gammal byggnad på tre våningar med en vind och källare i två flyglar och en ett våning högre centralhus. Alla är omgivet av taggtråd.
· Rosebush Gardens: Innan krashen var detta en nationalpark med utsikt över den förr så välmående sjön. Numera är det att halvskövlat kalhygge där flera har sina hem i brist på annat. Små grusstigar går igenom den vildväxta moras som en gång var rosenträdgårdarna vid vattnet där nu vildväxande rosbuskar täcker alla tillgänglig mark. Dom som lever här har vanligen vapen med sig och sover i skift.
(Allmänt utseende: Tänk en enorm trailerpark, sammabunden med leriga vägar och separerade från varandra av den gigantiska och vildväxta park som dom ligger i. Mitt i ligger en gigantisk sjö omgiven av berg och förgörd skog. Total misär är genomgående och naken här tillskillnad från inne i stan.)
Övriga Barrios, Utöver dom här sju finns det självklart runt ett tjugotal andra barrios eller favelas som alla har sin specifika bismak allt ifrån det Koreanska Moon Favela och svarta Spookstreet med sina särpräglade etniska drag till dom lite mer geografiskt uppdelade Riverside och Queensbridge. Det vanligaste dock är att dom sammankopplas med en av dom mer prominenta Barrios beroende på lokalisering. Runt varje Barrio ligger det områden som liksom egentligen inte behöver tillhöra det med tanke på hur dom ser ut jämfört med Barrio Proper eller kontrollen av platsen eller för den delen hur långt bort dom ligger men som lik förbaskat gör det. (Lite som att Januarigatan i Göteborg sägs tillhöra både Bergsjön och Kortedala trots att det ligger mer emellan båda i sitt eget område)
TKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTK
Hur man Kommer in och hur man Kommer ut
Oberoende av vilka orsaker det nu kan vara kan man lätt komma in i SubCity från utsidan, så tillvida att man är en Amerikansk Medborgare. Problemen med vägspärrar är nästintill obefintliga då man kan visa upp sitt pass, genomgå en snabb säkerhetskontroll och sen åka vidare.
Det finns tre vägar som leder ut och in ur Subcity och som alla passerar tre posteringar på vägen ut och sedan sammanförs till två vägar som i sin tur har skarpa posteringar vid sina respektive Exit Roadblocks.
"Dispatch calling "are you doing something wicked?"
No sir-ee Jack we're just writing tickets!"
(Policetruck, Dead Kennedys)
Polisen och Gränsposteringar
Exit Roadblock är den första posteringen man möter mellan Philadelphia och the Wastes. Denna bevakar utgång från Industriområdet och om man försöker ta sig ut utan ett komplett greencard eller medborgarskap blir man arresterad, tillbakakörd eller skjuten. Kring vägarna finns det taggtrådsstängsel och kameror som bevakar gränserna så det är nästintill omöjligt att komma förbi och alla transgressioner brukar mötas upp med en helikopter eller dylikt tungt bestyckat militärfordon.
Perimiter Alpha är den som hårdast bevakas då den ska stoppa alla som inte har medborgarskap eller greencard. Kring hela områdets utkant ligger en gigantisk mur som kallas enkelt för "The End". Överallt finns det kameror och små torn och där muren tar slut (vid floder eller vägar) ligger vanligen stängsel med elförande kablar, extra kamerar, vaktbås och posteringar. Muren har väldigt mycket graffitti på sig av modiga ungdomar från Subcity och tusentals har dött när dom försökt forcera den.
Perimiter Beta har alla socialkontor och hjälpgrupper i små städer utmed dom tre vägarna som leder vidare ut eller in. Här kan man ansöka om medborgarskap eller green card. Bältet runt Subcity bevakas på denna nivå av bilar, jeepar och ofta är det soldater eller poliser som kontrollerar folk.
Perimiter Gamma är det slutgiltiga bältet, på vägarna från denna in till Beta ligger det bara små fortifieringar utspridda och annars är trafiken uteslutande militärfordon och helikoptrar. I övrigt kontrolleras det av Keystate Militia som trakasserar alla som inte kan anses vara medborgare i USA.
Lag och Rätt
Enligt det dekret som uppehåller Bill of Rights så har alla Amerikanska medborgare rättigheter som dom kan kräva. Självklart rör inte det dom som inte är medborgare eller dom medborgare som gör sig skyldiga till anti-statliga attacker enligt Patriot Act. Med ett greencard har du rättighet att jobba och kommer ofta undan dom värsta trakasserierna. Du har rätten att kräva vissa saker som att behandlas värdigt av polisen och du har en del rättigheter i domstol. En utländsk medborgare har samma rättigheter men dom kan ofta tummas på även om dom kan begära att sättas i kontakt med sin ambassad. Utan vare sig greencard eller medborgarskap är du fritt mål. Du saknar rättigheter bortom dom mest triviala och enkla mänskliga rättigheter vilka systematiskt tummas på.
Domstolarna i Subcity följer detta koncept. Om du grips medans du gör ett brott eller misshagar makten och om du saknar både greencard och medborgarskap kan du skjutas på plats i värsta fall, misshandlas eller med lite tur bara gripas och tas till förhör. Tas du till förhör kan du torteras, luras eller tvingas skriva på ett bekännande men med lite tur förhörs du bara och skickas till domstol. Där har du en domare som dömmer ut ditt straff som ofta är grovt, ibland drakoniskt men med lite tur får du ett enklare straff som tvångsarbete. Skrev du på en bekännelse dömer domaren direkt och om du inte gjort detta kan du få en rättegång (detta sker vanligen om du har green card) där har du rätten till en försvarsadvokat som i 99 fall av 100 tilldelas dig av domstolen.
Är du medborgare har du rätten till en sådan rättegång samt kommer förhöras under mildare omständigheter.
Straffen du kan få varierar på brotten och straffskalan är ofta utan utomstående prejudikat. Om nån utanför stjäl en bil så döms dom efter ett prejudikat som definierar i viss mån brottets relevans eller straffets grymhet. Här inne gör det inte det utan följer domarens eller domstolens interna prejudikat. Här följer då en lista brott med straffskala bakom. Straffskalans siffra definierar vilket straff det är och man drar av sitt medborgarskapsnivå (se karaktär) från detta nummer.
Varje enskilt brott bedöms för sig så man ska inte räkna ihop allt.
Stöld +1
Misshandel +2
Mord +4
Ohörsamhet mot ordningsmakt +2
Om offret är medborgare som är turist +2
Om offret är en uppsatt medborgare +4
Utbrytningsförsök +3
Second offense +1
Third offense +2 (kan inte vara lägre än 6)
1 - 2 ringa böter, villkorlig dom
3 - 5 Kortare straffarbete, beslagtagning av egendom
6 - 7 Straffarbete i ett till fem års tid
8 - 9 Straffarbete i sex till femton års tid, kanske avrättning
10 + direkt avrättning, kanske livstids straffarbete.
John Lolife försöker bryta sig förbi en avspärrning med en stulen motorcykel och på vägen dit misshandlar han en snut men blir tyvärr gripen ("Fuck me!"). Först döms han för stöld som är en villkorlig dom med milda böter, coolers! Sen kommer utbrytningsförsöket som är 3 + 2 (han blev tillsagd att stanna på vägen ut). Han får ett halvår att jobba för Phillips i deras fabrik som montör. Efter det kommer misshandeln som är 2 + 4 (en snut är en uppsatt medborgare), ajdå, detta resulterar i tre års straffarbete! Så tre och ett halvt års straffarbete med böter! Fan också.
Medborgarskap
För att bli medborgare i USA krävs att man för det första arbetat i USA och har ett greencard men också genomför ett medborgarskaps test och sedan ett språktest för att slutgiltigen stå och svära evig trohet till fanan. Om man begår ett brott under dom första fem år fråntas man sitt medborgarskap och utvisas.
Problemet för medborgare i Subcity så är det svårt att till och med få ett greencard om man inte sponsras av en arbetsköpare som stödjer ens anställning. Detta gör att många arbetsköpare erbjuder jobb men arbetaren får direkt svältlön dom första sex månaderna och då greencardet är kopplat till jobbet kan man inte byta jobb huxflux om inte den nya arbetsköparen accepterar att stötte green cardet. Efter fem år måste man ansöka om medborgarskap detta tar ungefär sex månader till ett år och är en genomgång av ens brottsregister. Har man begått nått grövre brott medans man hade green card (3 eller mer på straffskalan) får man avslag. Efter det väntar medborgarskapstest som kräver att man är läskunnig där dom testar ens kunskaper i statskunskap (man slår tre slag för Utbildning och måste lyckas på två). Efter det väntar ett språktest som tar ungefär ett halv år att ordna upp där man självklart inte får begå brott och slutligen efter det (om man kan engelska) så får man svära trohet.
Om man då begår ett brott inom fem år blir man av med medborgarskapet. Man har dock rättigheter under denna probationtid och får åka hur man vill även om man måste dyka upp en gång i veckan på ett poliskontor om man åker utanför Subcity.
TKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTK
Grupper
För att överleva i Subcity måste man samarbeta och för detta finns det olika grupper. Från subkulturerna till dom religilösa grupperna. Du kan nog märka att dom flesta är medlemmar i flera; speciellt en subkultur och en gruppering... Men det är som det ska, bättre fler än bara än.
Subkulturer
Här kommer en lista med olika subkulturer som finns i den nerslitna och vidriga staden Subcity. Man måste tänka på att det fortfarande är människor och dom kommer försöka förströ sig så gott dom kan i alla lägen och sedan koppla ihop sig i grupper för att umgås och träffas och... som i många av dessa fall; begå brott. Tänk på att alla inte är direkt kriminella. Brottslighet är i Subcity ofta en fråga om man åker fast och då vissa visserligen har starka moraliska krav så är dom flesta inte särdeles uppdelade efter linjen kriminell och icke-kriminell. Självklart är inte listan komplett utan bara några smakprov och det bör påpekas att det inom alla subkulturer existerar tusentals uppsplittringar mellan olika åsikter och smaker och sub-subkulturer dyker upp dagligen.
Nihilists, en variant av folk som är extremt vanlig och ofta kombineras med andra. Detta är dom som har sen födseln vetat att dom är värdelösa och därefter tagit detta till sig så till den milda grad att dom oftas hamnar i en form av psykotiskt rus. Dom är inte rädda för nåt, inklusive sin egen död och går till vilken längd som helst för att bevisa detta och särskilja sig från andra genom scarification och liknande.
Cavemen, Modern primitives som sammansluter sig i klaner och bosätter sig i staden ibland ofarliga som new age grupperna, ibland livsfarliga som UV distriktets gäng "Head Hunters" och "Cannibals". Ibland glider denna subkultur ihop med Terros, antiteknologiska eller eco-terrorister och ibland med Messias, dom religiösa.
Gogoboys and Gogogirls, detta är en av dom större subkulturerna i Subcity. Party folk som tillskillnad från nihilisterna inte ser så mörkt på världen utan lever för att festa, knarka och leva livet. Färglada eller extravaganta kläder är deras melodi och när man tänker på dom ska man nog lägga filmer som Studio 54 på minnet och dom otroliga dekadenta jättefesterna som fanns där.
Slummers, en fraktion som är den drivande ekonomiska faktorn i Subcity är slummers. Rikemansbarn eller deras föräldrar som åker in för att slumma till det lite. Kanske strypmörda nån prostituerad och knarka lite tills dom åker hem igen, slummers är alltid välkomna.
Terro's, politiska radikaler som bor inom subcity och som följer en viss agenda. Dom kan vara allt ifrån ecoterrorister till politiska eller religiösa terrorister. Det gemensamma draget dom har är deras avsmak inför rent krminell ekonomisk verksamhet.
Company Boys, den subkultur av finfolk som finns. Människor, ofta utifrån eller som har tagit sig för i Subcity som har sina egna säkra områden och lyder under sina egna lagar. Ofta centrerade runt Higrise district och dess skyskrapor där dom mer eller mindre lever sina hela liv, förbundna med omvärlden via satellit och helikopter. Ogillar slummers som dom anser är oäkta men nödvändiga och avskyr alla andra.
Homelanders, detta är en av dom underligaste grupperna som anser att Subcity bör slå sig fri från USA och att detta är deras hem. Starkt nationalistiska och patriotiska och kopplas lätt ihop med Terro's fast med mer flaggviftande, landockupation och uppbyggandet av egna miliser.
Blues, den absolut största gruppen. Vanliga hederliga men knäckta medborgare som bara vill härifrån, som bara vill jobba, få medborgarskap och dra. Dom är dock beredda att begå rätt grymma brott då dom ofta tillhör en rätt reaktionär skara.
Messias, religiösa vars egentliga band ligger i deras avsmak för alla andra grupperingar. Dom har egna klubbar eller lokaler men då dom ofta inte gillar varandra så är dessa vanligen otroligt farliga platser.
Gangers, en av dom sorgligaste subkulturerna där den enda sammanbindande detaljen är driften efter ett kriminellt glamoröst liv. Även om gängmedlemmar tillhör denna by default är dom ofta inte aktiva eller känner samhörighet med dom andra som vanligen är unga pojkar och flickor som skapar små minigäng när dom själva inte fått tillträde till dom egentliga gängen.
Kriminella Grupperingar
Yakuza, Japanskt brottssyndikat som mestadels sysslar med prostitution och mord/utpressning. Är i fejd med ...
Triad, som kontrollerar väldigt mycket av naturliga opiatmarknaden och annat men vill lägga prostitutionen under sig.
Cosa Nostra, en mindre grupp i periferin som mestadels sysslar med resor för slummers in i Subcity och organiseringen av slavarbetare till fabrikerna.
Crips, ett av dom största gatugängen i världen som slåss outtröttligen mot Bloods. Har extremt mycket men väldigt kass uppbackning utifrån stan då gänget agerar utifrån antal inte kvalitet. Har en god kontroll på klubbscenen.
Bloods, ett av dom största gatugängen i världen som slåss mot Crips. I Subcity är dom lite större än Crips men inte mycket och dom sysslar vanligen med drogförsäljning av andra klassens designdroger.
The Dollhouse, är organiserade prostitutionscirklar som grupperat ihop sig för total kontroll över vissa stora bordeller i Comodistrict. Slåss med Yakuzan om territorie.
Ideella Grupperingar
Nueman Lodge, en egentligen New Age religiös grupp men som också har ekologiska fantasier. innehåller extremt mycket slummers som kommer dit för att kämpa för miljön. Hippies överlag som avskyr allt förutom ickevåldsmetoder.
The Tribe, Modern Primitives som skyr teknologin och vill återvända till ett stenålderssamhälle. Dom är ekologiskt intresserade och splittrades ur the Lodge eftersom dom använder sabotage och terroristiska metoder för att nå sina mål.
Aryan Brotherhood, nationalsocialistisk grupp organiserad efter lätt militära anlag men saknar ofta intresset i kriminell verksamhet bortom mord och misshandel. Organiserar stora lagerfester med vitmakt musik och Subcitybandet Kingston Brethren är ett av dom större band som ofta får spelningar.
The White Knights, rasistiska och ofta grovt nationalistisk gruppering som dock inte samarbetar med Aryan Brotherhood då dom ser dom som unga punks eller socialister. White Knights är extremt religiösa men då detta vanligen inte är deras huvudinriktning utan istället rasismen är det så är dom en ideell gruppering.
Yung-jiu Huax Sun, en grupp som började för arbetet med att stötta kinesiska immigranter. Den har nu växt i position och blivit en form av rasistisk grupp som agerar för alla asiater och hävdar deras superioritet mot dom andra. Styrs genom en förvanskning av Kinesiska Mandarintradioner.
The Real Black Panther Party, svart försvars styrka med en löjlig nivå av Marxist Leninistisk dogmatism som omhuldar den har ett kärlek-hat förhållande med Nation of Islam och samarbetar ibland med andra politiska grupper som Revolutionary Army och dom två delar på många av sina medlemmar.
Religiösa Grupperingar
Knights Templar, kristet samfund för spridningen av kristen moral. Har dock vissa kopplingar till White Knights och Open Eye. Deras ungdomsförbund är kända för sina nattliga "Crusades". Organiserar sig efter den gamla herrklubbsmodellen där medlemmar bara kan få tillträde om dom har två referenser.
Holy order of the open Eye, abrahamitisk mysticistisk sekt som sysslar med vad dom kallar "verklighetsupptäckt" och "dimensionsförsvar". Väldigt hemlighetsfull och har ett intrikat system för bortsållandet av infiltratörer och en samling riter och handskakningar.
Nation of Islam, religiös fundamentalistisk islamistisk grupp som ofta har saker att göra med White Knights då dom delar samma rasiologiska världsbild. Enbart för svarta och tillåter ibland araber att delta. Har sin egen försvarsstyrka i Youth of Islam.
The 12th Door, mysticistisk grupp som enligt dom själva ska agera för att förbättra världen. Har ett otroligt dåligt rykte kring sig.
Militära Grupperingar
Keystate Militia, högervriden klassisk milis i USA. Dom har ett fort i Perimiter'n och tillgång till rätt mycket teknologi. Är våldsamma, lite tröga och aggressiva mot allt som inte tillhör dom. Har ofta rätt många rasistiska medlemmar och tillåter inte (i det fördolda) svarta eller judar i sina led.
Warriors of the Lodge, den del av The Tribe som agerar enbart med att attackera militära enheter fråmn staten och sabotera fabriker. Mer eller mindre fanatiska dom är the Tribes militanta gren. Dom har attraherat väldigt många inte bara från the TRibe utan från andra grupperingar och har ofta nåt med Revolutionary Army att göra.
Revolutionary Army of Subcity, socialistisk stadsguerilla som slåss mot alla hot som kan dyka upp mot dom själva och andra i Subcity. Inte särdeles populära eftersom dom då drar polisens uppmärksamhet till sig och då dom agerar mot knarklangningen. Har nyligen fått problem.
Pinkerton Security, en av dom många privata säkerhetsfirmor. Detta är en av dom största dock och har sina egna militärfordon (bandvagnar mestadels) och försvarar firmor och andra objekt inom hela Subcityområdet. Hyr in dom starkaste och bästa dom kan hitta. Kända för sina grymma metoder.
TKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTK
Kultur
Kultur är, trots förvanskningen av begreppet, egentligen en yttring av folks vilja när världen inte klarar av att omarbeta, eller vägra förändra sig efter den. Genom att skärskåda just en grupps nöjen och tankar kring estetik eller vad det är dom vill göra hela dagarna kan man få en symptomatisk bild av deras samröre med varandra.
En viktig detalj att betänka när man pratar om kultur är den otroliga uppdelning som finns mellan fin och populärkultur. Finkultur är sådan som skapas efter specifika mått och på speciella sätt och som uppmuntras i alla dess former direkt eller indirekt. populärkultur bara existerar.
TV
"God is in the TV!"
(Marilyn Manson)
En av 2000-talets mest definierande och skolande enheter är TV'n. Dess populäritet har inte sjunkigt men priserna på maskinen har det. TV'n är vanligen en flatscreen och i HD. Dom dyrare varianterna har en TiVo funktion och inspelningsmöjligheter och är ofta i en form av projektorversion och används som datorer också. Mottagningarna är det stora kruxet i Subcity. Man får allt som oftast använda sig av en satellitdisk eller en hijackad sändning av någon annan grupp för ett överklomligt pris annars finns det utomstående företag som levererar sändingar men dom är ofta så dyra för den vanlige invånaren att det inte ens är att betänka.
Radio
Att sända piratradio, podradio eller andra hemgjorda radiosändningar är så vanligt att det nästan inte berörs. Det är först när en radiokanal som är kommersiell blir blockad som det kan bli problem och det bara om dom har ett intresse och en kundgrupp i Subcity. I övrigt är det fritt spelrum.
Flera olika grupper sänder sina egna musikkanaler som är väldigt populära - speciellt Esmeralda 89.9 som är en radiokanal som hålls av Bloods med olika sändningar på olika språk, allt från nyheter till musik och nöje. Crips har därför startat två stycken radiokanaler Radio Crip och Channel 911 den första en ren nöjeskanal och den senare med mer samhällsrelaterade program. Andra grupper har också sina egna kanaler men dom är mer som podcasts där man skickar ut informationen för att skapa sin egen musikmix. I och med att intresset för reklamplatser ökar så blir det också en allt mer infekterad och aggressiv stämning med tilltagande aggression.
En av dom mer suspekta kanalerna är Radio Real som sänder sitt program på en annan kanal och alltid på samma tid. Dom börjar med sin introlåt som är en och en halv minut lång så att alla ska hinna hitta kanalen innan programmen börjar. Programmen är ofta skarpt samhällskritiska och blandar humor och satir med samhällsundersökande reportage och ofta överraskande välgrävda sådanna.
Internet
I och med att datatekniken förbättras så har också informationstekniken utvecklas. Så gott som alla har tillgång till internet via sin telefon eller sin pod'puter konstant. Dom tar del av nyheter, musik och dylikt via casts av olika slag och man skickar ibland till och med TV och filmer över nätet. Problemet med Subcity är ju självklart att många internet och teleleverantörer till en början var rätt skeptiska till tanken att dessa människor skulle ges tillstånd att sköta en telefonräkning vilket fick några att starta upp företaget Snatchelite i Gibson Barrio som just spärrsänder in sina sändningar och mottar stötar från olika kommersiella kommunikationssatelliter. Instant hit. Genom att folk betalar för månaden som kommer, alltså en månad i förväg så behöver man inte bry sig om kreditupplysningar och då alla kommer till Snatchelites kontor i Gibson och betalar så är det inga problem att det saknas ett säkert bankväsende.
Snabbt hoppade nya företag ur jorden, vissa klarade sig och andra gick under självklart men ett av dom starkaste är Triphone som är Triadkontrollerat. Dom gick ifrån problemen med att pirathålla en satellit utan gick istället på källan och började bygga egna sändare som gick över IR och Bluetoothnätet som fortfarande var öppet och tillgängligt från gamla Southern Bells expanderingar under början av 2000-talet.
Självklart har dom företag som faktiskt blir lidande av detta gjort rätt vilda försök att hindra det men ofta mött på patrull eftersom det är nära inpå omöjligt att triangulera eller om man nu lyckas slå ut dom grupper som sköter detta. Det har skapat en sitts där dom visserligen inte anser sig ha råd med det, men likförbaskat måste starta upp telebolag i Subcity bara för att slå ut sina konkurrenter som stjäl deras sändningar.
Vad som har hänt då: jo internet och telefoni är, visserligen inte alltid, säkert i Subcity, men det är relativt billigt och rätt så bra. Ett stort företag är enkelt att blåsa på pengar eftersom dom yttre företagen inte än verkar förstått att folk här inte blir direkt rädda av hot om IRS-goons.
Alla har en telefon, en mobil eller en pod'puter, ibland så suger täckningen men för det mesta funkar det bra. När täckningen slås ut totalt pratar många om en så kallad infodraught, att man helt enkelt inte har nåt att förströ sig med och därför slås av tristess och apati.
Musik
Musiken i Subcity är inte så annorlunda som den vi lyssnar på idag. Musikgenre's har ju självklart tillkommit men man ska inte göra för stort väsen av dom då man idag kan klart sätta kopplingar mellan det som spelades på 70-talet med det som folk lyssnar på idag. Självklart finns det genres som idag är mer eller mindre okända som har växt sig starka som exempelvis Noise som är en musikstil som i det större är mestadels slumpmässiga ljud och skarpa dissonanta musikstötar som läggs till en form av frakterad takt och till det läggs sedan sången.
Blues, Jazz och liknande musikstilar har också växt sig avsevärt starkare men behandlas mycket mer som klassisk musik gör idag, något som man förväntar sig ska låta på ett speciellt sätt och som har en otroligt mängd traditioner runt sig.
Den gamla dansmusiken Djungle och Drum'n'Base har även den växt i populäritet som en form av retrokultur och blandas rätt gladeligen med 80 och 90-tals dansmusiken och sedan, självklart förnyas.
Etnicitet som begrepp inom musiken har också den långsamt fått stryka på foten och svarta/vita musiker är inte lika relevant, vilket gör att den retrovåg som går genom dansmusiken inte längre bryr sig om etniska motsättningar inom folkgrupper. Ett svart Cribsgäng kan lika gärna lyssna på Ibizatechno med jungleinslag och sång på Grekiska som dom kan lyssna på svarta musiker och den tidiga hiphopen. Orsaken till detta är att etnicitet är ett så otroligt luddigt begrepp som ofta handlar om en enkel fördom om dom andra, en fördom som är svår att uppehålla när alla grupper blandas. Dom subkulturer som fortfarande bryr sig om detta är dom mer eller mindre rasiologiska samfunden som White Knights och Nation of Islam. Andra grupper som orginellt var direkt etniska har splittrats upp till stor del även om dom mer konservativa grupperna som Yakuza och Cosa Nostra håller kvar så gott dom kan i "det gamla sättet" medans dom mer progressiva eller pragmatiska grupperna som Cribs och Bloods inte direkt har det traditionalistiska fundament som krävs för sådan konservativsm.
Rapen som självklart kan indelas i tusentals olika subkulturer är till större delen inte längre den heteronorma grupp den förut var, folk som förut lyssnade på allt ifrån den tyngre gangstavarianten via garage, triphop och retro är nu mer uppdelade allt eftersom musikstilen vuxit. Detta följer samma spår som metalmusiken under slutet av nittonhundratalet med uppdelningar som mer och mer växte till individuella genres med egna lyssnare som med Nu-rock, stoner, thrash, speed osv osv. Alla med sina exklusiva följare.
Den största rapen för tillfället inom Subcity är den rätt gamla Barrio-rap. Detta är till stor del en rätt gammal musikstil som kommer från dom Latinamerikanska barrios och favelas och fördes in av immigranter från dom områdena. Stilen har en klar DIY-känsla och är direkt kopplad till gängkulturen där medlemmar ur gänget är dom som rappar. Backbeats och slingor är rätt grovt tillyxade och det är ofta inte lika relevant med saker som flow eller rhyme utan det är textens budskap som har blivit centralt. Detta budskap brukar vanligen handla om hur hårda gängets medlemmar är, vad dom har gjort och vilka dom dödat eller knullat, allt för att hylla det egna gänget. En intressant uppdelning inom den här musikstilen är Cribstyle, Bloodstyle och Redbone. Den första av dom tre är mer sirlig i sina musikslingor och det absolut mest vanligaste detaljen som gör att man kan skilja dom tre är dom ljusa klockor eller falska metal-slagspel som är i bakgrunden. Bloodstyle är ofta med en form av tyngre beat som låter lite som tomma oljefat och som var fjärde eller tredjetakt slår till bakom vocals och slingorna. Redbone som är den sista avarten till musiken är den som ofta ges mest utrymme bland sociologturister och har en väldigt bluesinfluerad stämning. Backbeats är som resten av genren råa och oputsade men till det spelas, ofta rätt klumpigt, en acustisk gitarr som enda ackompanjemang och på det är texterna tillagda.
En av stadens mer berömnda rapgrupper som inte är gängkopplade är Terrogänget "428 street Paragraph" med sin frontfigur Karmen Englander och producenten Kheops som nyligen sköts ner av Amerikanska soldater under en räd.
Det finns självklart inte allt för många studios i Subcity och dom flesta grupperingar eller enskilda musikintresserade brukar konstruera en själv i sitt hem användandes sin dator och en uppladdningsplats på internet. Men en grupp: "Mealticket Music" (Capri lane 21b, Leiland Barrio) som grundades av några musikintresserade har en egen studio. Denna uppehåller dom genom att hitta och samla in musiker i Subcity och sedan låta dom spela in för att efteråt kränga hela alltet till Sony, Virgin eller ett annat större företag. Musikerna ser ofta inte allt för mycket av det här i rena pengar men han eller hon brukar få några månadslöner i en klumpsumma beroende på musikens attraktionskraft.
Konst
Konst är rätt svår att definiera eftersom den är så kraftigt uppdelad i finkultur och populärkultur och då "konst" definieras av finkulturen emedans populärkulturen bara utför den så blir det snabbt svårt att peka ut någon speciell Subcitygren av konsten. Graffittimålningen finns självklart med kända målare som Hype, Tetanous, Gacy 338 och Zippy men den är självklart rätt fragmenterad och ofta gängrelaterad.
Få andra konstformer existerar och då ofta i obskyritet. Ett av undantagen är den konstnär som ofta pratas om utanför Subcity av olika sociologer är Karl "Momo" Merry. Hans väldiga och monumentala statyer, producerade i cement, stålbjälkar och andra ordentliga material som sedan målas har blivit så populära att dom ofta stjäls från platsen dom gjordes i Subcity och skeppas utanför. Momo själv är så svår att få tag på och ofta anses han vara död för att senare dyka upp att väldigt sällan får han betalt för sin konst. Man vet att han finns dock, och han har ställt upp på en intervju där han avslog att han egentligen var en grupp utomstående konstnärer. Väldigt många sådanna rykten har florerat och däri synns en rätt snobbig attityd att folk inte kan vara så konstnärliga i en så usel plats.
Sport
"You'll never walk alone!"
(Berömd huliganslagdänga från England)
I Subcity som överallt annat där livet inte är lika betryggande som i Sverige eller västvärlden i allmänhet växer ofta en sport och nöjeskultur upp som blir mer och mer blodig. Subcity har bland annat den mer berömda "The Ring" som funkar som nöjeskomplex för alla dom som letar efter en bra stund med sportelement. Det finns också tuppfäktning, boxning, Kamphundsarenor och annat som kan stilla blodslusten om man nu vill.
Däremot är den mest intressanta deltagarsporten Street och olika derivat därav. poängen med spelet är, som i normal basket att sätta en boll genom motståndarnas ring som hänger en bit ovanför marken. Skillnaden ligger i storleken. Bollen är bjärt orange eller grön och är ungefär dubbelt så stor som en vanlig basketboll. Banan man spelar på är vanligen en kanske en kilometer lång gata som går över flera territorier och ofta spelar man om pengar eller andra prispengar som handhålls av en tredje part som å sin tur filmar hela spelet och lägger upp det som en podcast alá PPV eller reklamfinansierat något som bit för bit blivit populärt även utanför Subcity och således hos dom större nätverken.
Bollen behöver sen inte studsas och man får ta till hur mycket OBEVÄPNAT våld som helst för att få den. Detta gör att det till större delen liknar rugby men med rätt speciella regler och utan avblås. Det finns en domare som definierar speltid och vilka mål som räknas och ofta är han eller hon den enda med skjutvapen.
Det relevanta här är att många ofta brukar heja på sitt lag med banderoller, slagord och i vissa fall skottlossning. Det är självklart förbjudet och en avsevärd summa poäng läggs till den sida som får en spelare skjuten, men det andra lagets sympatisörer brukar vanligen vara öppet spel och ofta byter filmarna objekt om ett stort slagsmål börjar och spelet bryts.
Självklart existerar det andra sporter, vanlig basket, amerikansk fotboll, fotboll (Som fördes in av dom sydamerikanska immigranterna) och baseball och dom funkar överlag exakt som dagens diton.
Kläder
"Jeans skirt, legs all long...
Hair wrapped up, pimping them Converse"
(RBG, RealBlackGirl - Dead Prez)
Klädmodet är väldigt svårplacerat och skiftar, precis som idag, ofta mellan olika grupperingar och subkulturer. Modet är också beroende på ekonomin eftersom den för det första blir mer och mer enkel ju mindre pengar man har i omlopp i ett samhälle och samtidigt mer luxuös beroende på hur fattigt ett samhälle och en kultur är. En annan spännande effekt är individualismen som ökar ju större ett samhälle är eftersom en ökad mängd människor skapar en känsla av alienation och isolering vilket kontras med mer flamboyanta eller specifika intressen och kläder.
Subcity är ju ett stort och fattigt samhälle, men det har också konstant koppling till den yttre världen. Precis som vårt samhälle där dom fattiga lär sig att se dom rika som en passande mall att försöka uppnå så har Subcity en liknande effekt, vilket gör modet mer tillbakadraget.
Gatumodet har låtit sig influerats av allt från det tidiga nittiotalets flamboyanta hiphopkultur till det mer tillbakadragna, grå-vit-svart-rött modet med asiatiska influenser. Eftersom modeinfluenserna är så splittrade saknas det ofta sammanslagna nicher som man kan peka på men det stående är själva stämningarna som ju är konstanta och ökar eller minskar i populäritet. Det oskuldsfulla, det preppiga, det slitna, det professionella, det mörka, det lyxiga, det sportiga är alla olika odeinriktningar som dyker upp och försvinner allt eftersom tiden går. Just nu glider en våg av mörk och dekadent över Subcity men till det kommer en efterreaktion av oskuldsfullt och lyx. Dom som har råd och intresse följer dessa slaviskt men överlag är modet som det alltid vart i fattiga områden: praktiskt.
Mat
"Vi äter oss till döds"
(Ännu en TV-producerad floskel)
Matkulturen i Subcity är egentligen lättast sammanfattad med en enkel fras: Tillgången på råvaror och Fusion. Tillgången på aktuella råvaror gör att matutbudet begränsas något men med uppfinningsrikedom så har man kunnat ersätta flera råvaror med andra enklare tillgängliga saker. Fisk är enormt svårt att tillgodose sig eftersom den enda som finns är inlandsfisk och den är inte direkt av särdeles god kvalitet. Havsfisk måste skeppas utifrån och det är inte bara dyrt utan också relativt svårt att arrangera och därför tidskrävande. Kött brukar ersättas med katt, hund eller växta sojaprodukter och flera grönskaer kan ersättas med producerade sojaobjekt även om det också kan var väldigt dyrt.
Maten är ofta otroligt uppblandad efter alla olika influenser från dom olika invandrargrupperna. Mexikansk mat kombinerad med mat från Mellan Östern och Kantonesiskt kryddig mat kombinerad med Östafrikansk söt och fruktbaserad matlagning är två enkla exempel som återkommer i gatuköken och restuarangerna.
TKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTKTK
Äventyr, Kampanjer och Stämning
Det är jävligt svårt att göra äventyr on the fly. Man brukar alltid börja tänka på intressanta plots och hur en historia ska utvecklas och sen efter ett tag sitter man och fantiserar om att städa eller göra andra saker istället... så brukar jag tänka åtminstonde. Så därför skrev jag detta kapitel som handlar om hur man effektivt ska skriva ett spännande äventyr. Metoden kommer från Jenny Jungevall-Bremberg som var den som beskrev grunden för mig och den är riktigt överraskande bra. Jag har också dragit ihop lite Kampanjregler och lite balla moves man kan göra som SL för att sätta en bra story.
Äventyrsskapande 101: Jennymetoden
Steg 1: Anteckningsblocket
Köp ett sånt där litet spiralblock i A6-format. Du vet sånt med billigt skitpapper man kan köpa på ICA om man vill där spiralen sitter i blockets topp, journalistblock helt enkelt. Skriv upp på första bladet vad spelarna heter och att du ska använda det bara för rollspel så att du tine skriver upp vad faen som helst där.
Steg 2: Stämning och Tema
Detta är inga problem egentligen: du ska bara bestämma dig för vilken stämning du vill ha i spelet, ska det vara mörkt och skrämmande? Glättigt och ljust? Kanske fartfyllt och actionpackat? Dramatiskt? Efter du har bestämt dig för det sätter du ett ämne, ett tema som passar in i stämningen. Vad vill du det ska handla om? Droger? Mord? Spionage? Bara ett ord, inget mer. Skriv upp båda dessa fakta längst ner i ena hörnet på ett av bladen i ditt block.
Steg 3: Coola Scener
Man börjar egentligen med att tänka igenom balla scener. Detta är skapandets viktigaste del! Vad är det för scener du skulle vilja se? Vad för grejor skulle du vilja uppleva om du var spelare? Om spelet var en film, vilka scener skulle du tycka var speciellt intressanta? Skriv ner dessa på sitt eget pappersark i din anteckningsbok med stöd ord och en enkel beskrivning.
Detta är självklart den mest relevanta delen av skapelseprocessen, den som kräver mest av dig - men ignorera det och bara fantisera om balla scener: shoot-outs, dramatiska problem, bråk, skrämmande hemligheter, smygande i skogar och parker.
Det viktigaste är att skita högaktningsfullt i en berättelse och bara fantisera om balla saker som hade vart skoj om du var spelare eller en biobesökare!
Steg 4: Intressanta Platser
Tänk igenom dramatiska platser som ska beskrivas och användas. Tänk i bombastiska termer och på lukter och speciella detljer som beskriver stämningen du har bestämt dig för. Skriv ner allt i ditt anteckningsblock, en sida per plats. Skriv upp lukter, stödord, små detaljer och hur hela platsen ska kännas. Tänk bortom det uppenbara: hur ser molnen ut? Regnar det? Vad är det det luktar? hur ser marken ut? Finns det neonskyltar och på vad? hur ser människorna ut här?
Platserna är ofta kopplade till scenerna du tänkt upp och bör fungera som utvecklingar därav. När du tänkte på scener hur såg bakgrunden ut då? Vad behövs för att förmedla scenen?
Steg 5: Balla Karaktärer
Om du gjort dom tidigare stegen i ett svep bör detta inte vara så svårt egentligen. Skit i regler och sånt, nu ska du skapa trovärdiga, spännande människor som passar som antagonister eller nihang till scenerna. När du såg en shoot out, vad var det för folk där? Hur ser dom ut, varför är dom där? HUr jävla ball var inte den där snubben i silkespyjamas som såg ut som hade ramlat ur en 70-tals Kung Fu rulle? Vad gör han där? Vad har han på sig? Vad vill han egentligen och VARFÖR skjuter han på spelarna?
Allt detta skriver du ner på ett eget blad, hitta på namn, utseende och förklaring på dessa balla tjejer och killar som var där och skriv ner det på ett blad. Inga livsberättelser är nödvändiga, men du får självklart skriva järnet om du vill.
Steg 6: Sammanbindande Berättelse
Tänk på scenerna som om du hade gått in i en biosalong som spelar världens bästa jävla film men du har bara sett fragment, coola jävla fragment av filmen. Du var tvungen att gå ut och pissa eller nåt (kom ihåg barn: hellre törstig än pissnödig när man går på Bio) Du vill ju inte störa dom andra som sitter där men du måste hajja varför dom där hjältarna är i en shoot out med killen dom träffade och verkade komma överens med i den där coola scenen på en tågstation.
Placera scenerna först i nån form av ordning. Shit du kan slumpa ut det om du vill, men bara sätt dom i en ordning. Sedan tänker du en timeline som går över dom och försöker lista ut hur scen 2 binder ihop med 4 via scen 3. En trolig berättelse helt enkelt. Den behöver faktiskt inte vara kronologisk utan kan bestå i flashbacks och liknande men det kommer vi till senare i (se nedan). När du nitat och känner dig säker i den kronologiska delen av äventyret så går du vidare till steg 7.
TA ett eget blad för denna och skriv ner scenernas kronologiska ordning och lite anteckningar om hur dom binder samman och hur transportsträckan ska se ut.
Här kan du gärna få sålla lite bland scenerna, om nåt inte passar - fuck it - gå vidare och spara den till ett annat äventyr.
Numrera scensidorna i ditt anteckningsblock efter kronologisk ordning i berättelsen.
Steg 7: Början, mitt och slut
Nu kommer den delen som kan verka svårast, men när man gått igenom alla steg så är det faktiskt sjukt enkelt! Du ska förklara varför karaktären gör detta, vad som är problemet, vilka som motstätter sig karaktären och hur dom bör lösa problemet. Skriv ner dom fyra frågorna och svaren på dom på ett eget blad men spara rum på slutet på sidan.
När du svarat på dom fyra frågorna har du tekniskt sett ett äventyr... Men så enkelt ska det inte vara riktigt än. Efter dom fyra frågorna ska du tänka på Början: hur spelarna (inte karaktärerna, spelarna) dras in i storyn. Detta kallas vanligen en "Hook" när man skriver. Sen ska du tänka på transportsträckan: hur ska dom ta sig genom alla problemen? Hur kraftiga ska problemen vara (tänk på att människor gillar när det är en utmaning men inte när det är omöjligt, för enkelt och vi tröttnar, för svårt och vi ger upp) och hur ska dom komma till slutetes klimaxscen? Denna del kallas vanligen en "Line". Sist men inte minst ska du skriva en Klimaxscen, en händelse eller en beskrivning som när den utförs ska ge spelarna (kom ihåg att det inte handlar om karaktären) en känsla av closure eller slut. Ett sista "ah" när allt är liksom fixat och ett sista problem och hinder innan det där "ah"'et. Detta kallas en "Sinker" ... "Hook, Line and Sinker" är det som ofta används när man skriver en berättelse och syftar till läsaren av berättelsen, inte protagonisten. Skriv ner detta på samma sida som dom fyra frågorna.
Nu har du alltså, Stämningen och Temat på berättelsen, En timeline bestående av coola jävla scener, Beskrivningen av dom platser scenerna är på och några andra, beskrivningen av dom antagonister som berättelsen bär på, vad som driver karaktärerna genom berättelsen och hur dom ska övervinna problemet om dom kan och hur du driver spelarna genom berättelsen och håller deras intresse vid liv. Du kan egentligen bara börja spela nu...
Steg 8: Detaljer och Sånt Strunt
Detta är det steg där man tar sin story och bara putsar lite, kollar vad som funkar och inte funkar och så. Man kan rita kartor över platserna spelarna ska till, hitta på platsnamn, skriva upp SLP-namn och stats för bovarna karaktärerna ska bekämpa. Allt för att man ska slippa sitta där och säga "Ehm... ni ska besöka errrr.... 'Carl' på ..ehm 'Rosies Diner' i errrr 'Filmont'....?". Allt för att det ska kännas för spelarna som om du vet allt din sluge jävel.
Äventyrsskapande 201: Specialeffekter
Ok detta är typ prylar som jag, kanske inte gör hela tiden, men som jag efter en spelkväll alltid ångrade att jag inte gjorde mer. Dom är till för att höja stämningen för spelarna och binda dom till handlingen i äventyret.
Flashbacks
Klassiskt film och rollspelsknep där man sätter spelarna i en scen och sen låter dom uppleva och spela igenom det som hände innan. Sjukt skoj eftersom spelarna självklart inte kan dö om dom var i första scenen, vilket gör dom extra nyfikna på vad som skulle kunna hända.
Filmkameravinkel
Detta är när jag som SL pausar spelet och beskriver scenen igen som om det vore en film. Jag använder uttrycket "kameran" och beskriver hur den sveper över scenen eller hur allt ser ut med spelarna i balla posér och kanske i slow motion för att få spelarna att känna hur scenen är och kunna gå vidare utifrån beskrivningen. Kan låta as-corny men det är rätt ballt att få en scen ombeskriven med schyssta nya vinklar och med kameraknep.
Scener som inte syns
Precis som ovan använder man saker som ofta dyker upp i film och böcker. Man visar något som protagonisterna, hjältarna, inte ser men som är centralt för handlingen eller ballt och beskrivande. Man kan låta dom se badguyen sätta upp bomben innan mötet och scen tvingas spela när dom ska dit för att träffa honom utan att veta om bomben. detta är faktiskt riktigt uppfriskande och ger spelarna en chans att röja loss och vara definierande av handlingen och inte bara vara åskådare till en händelse.
All in your head
Detta har jag inte använt så mycket. Det var senast på Gothcon där en spelare säger att han, under en standoff ska dra sin pistol och skjuta någon och jag beskriver en scen utan slag där alla dör, spelaren känner kulor gå in i hans kropp och hur han sjunker uihop döende. Sen bryter jag plötsligt och sa "så du står där precis på väg att dra din pistol". Allt skedde i karaktärens inre, när hans tvivel spelades upp för honom och han tänkte igenom sin handling. Kanske lite railroading, men ibland vill man liksom en speciell saksom SL och vet att om spelarna gör nåt helt mitt emot så kommer det fucka upp allt. Därav knepet. Han drog aldrig sin pistol förresten.
Att inte sitta still
Egentligen inte svårare än att man ställer sig som SL och driver spelarna att göra samma sak. Inte gneom förmaningar utan genom att själv förflytta sig eller "ge dom nåt" eller ta dom in i handlingen. Inte tvinga in dom. Rörelser och att få förflytta sig gör att spelarna blir mer aktiva i berättelsen.
Din Röst
Detta är en av dom mest relevanta delarna enligt mig i rollspel. Rollspel är ett vokalt fenomen där man bara beskriver genom sin röst som SL eller spelare vad man gör. Ju stelare ens röst är eller ju mer liktydig den är desto tristare beskrivning. Är det en snabb biljakt genom fullsmäckade gator, prata fort fort fort och var stressad som en idiot. Låt inte spelarna tänka utan dom måste agera lika fort som du pratar. Är det nån som har en rolig röst, en SLP? Utnyttja det, ta det i deras röst och deras sätt att prata. Är scenen obehaglig och smygande, viska till spelarna istället.
Äventyrsskapande 301: Kampanjen
Dom flesta rollspel blir bara riktigt roliga efter ett par äventyr när spelarna lärt känna omgivningarna och sina karaktärer och vill liksom ha kvar dom.
Backstory
Att hålla en kampanj flytande under flera tillfällen kräver att man har en backstory, ett genomgående tema. Precis som i bokserier så ska bakgrundstemat vara just en detalj som återkommer, inte basisen. Det ska vara ett monumentalt problem och inte nåt som kan lösas på en kväll utan varje äventyr kan vara en del i lösningen, ett steg närmare ett slut.
Kampanjen kan också vara rent beskrivande där en händelse inträffar som sätter karktärerna i sitt våld om och om igen. En kampanj jag höll i som var till Unknown Armies handlade om en videokamera som färdades genom samhället via slumpen och det Amerikanska postsystemet och som affekterade alla som kom i närheten av den. Där spelade spelarna olika karaktärer från gång till gång men det fanns ändå en stark kampanjkänsla eftersom videokameran var den bindande centrala delen.
Nemesis
Ett sätt att binda spelarna tillen kampanj och ge den ett centralt element är att ha en Nemesis, en ultimate badguy som kan återvända om och om igen för att ställa till det för spelarna. Man måste dock se upp lite eftersom tanken är att spelarna aldrig ska kunna ha ihjäl honom förens mot slutet och det kan få spelarna lite hopplöst inställda inför personen ifråga eftersom han verkar odödlig. Då är det bättre att han kontaktar dom eller interagerar mot dom på ett sät som gör att dom itne kan affektera honom mer än med kommunikation, som en videoinspelning. För att detta ska funka kräver det att spelarna får ha ihjäl en hop intressanta minions...
Personliga Problem
Den mest otroliga formen av kampanj är den när spelarna dras med inte bara som protagonister utan också som offer. Där deras egna liv och karaktärer är grunden för äventyret. Detta kräver att man introducerar deras familjer och vänner så att dom får ett nätverk av NPC'er dom kan vända sig till men som också kan vända sig till spelarna om dom får problem. Om en av spelarnas föräldrar dör som en del i deras handlande skapar det inte bara problem för karaktären utan binder spelaren till äventyret och karaktärens handlande blir ofta mer realistiskt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar