Poäng
Rollspelssystemet
Poäng är ett system där man ska använda en form av metaspelande för att klara sig bättre. Man ska kunna använda strategi tillsammans med rollspelandet för att överleva och hantera situationer.
Spelet centrerar sig kring en form av karaktärspoäng, dessa kan byta namn och innebörd beroende på genre. I vissa spel kan Poängen heta ”Grace” och vara ens sociala status, som om den förgörs gör livet outhärdligt och karaktären ospelbar. I andra kan det vara ”Fysik”, ”Hjältepoäng” eller ”Hopp”.
Grunden
Spelmekanismen är i grund och botten att om en handling ligger i konflikt, om det inte är säkert vem som lyckas med vad, slår man en sexsidig tärning. Är slaget mellan ett till tre är det ett misslyckande, med ett som ett ”katastrofalt misslyckande”. Om man slår fyra till sex är det lyckat med sex som ett ”perfekt slag”. Spelaren bör uppmuntras att själv spela ut hur han eller hon misslyckas, med riktlinjer från spelledaren.
Effekten, det värde som påverkar saker som ”skada” och andra smådetaljer är tärningsslaget minus tre (fyra är plus ett i effekt, fem är två och sex är tre).
Vad Poängen gör
Spelaren får, genom att stryka en av sina poäng, slå om det slaget och i effekt slå två gånger. När man gör detta så ”Stryker” man en poäng och markerar det med att göra ett streck i poängrutan.
När en person attackeras, eller skadas, när han eller hon ska försvagas som effekt till en specifik händelse, så drar man av en poäng. Detta kallas att ”Kryssa” en Poäng och markeras med just ett kryss i poängrutan.
Hur många Poäng har man?
Alla nya karaktärer börjar med sju Poäng och man får 10 poäng att köpa Egenskaper och Nackdelar för (ens Poäng + 3).
Egenskaper och Nackdelar
Alla spelare har Egenskaper och Nackdelar som man köper när man gör sin karaktär.
Egenskaper är indelade i tre olika kategorier: Förbättringar, Kunskaper och Fördelar.
- Förbättringar ger spelaren +1 på tärningsslaget i specifika situationer eller +2 på effekten (om man lyckas med slaget) i vissa specifika situationer. Beroende på bredden på den situation som definieras så kostar en Förbättring mellan ett eller två karaktärspoäng att köpa.
- Kunskaper är saker som ger spelaren rätten att slå eller agera överhuvudtaget. Det kan vara förmågor som gemene man inte har (som Neurokirurgi eller Demonkunskap) eller magiska förmågor. En Kunskap kostar ett till tre poäng beroende på bredden och fördelen från förmågan karaktären innehar.
- Fördelar är specifika bakgrundsdetaljer eller objekt som spelaren innehar som ger henne en fördel gentemot andra (som en social status eller en magisk sak). Om fördelen är nåt karaktären kan förlora kostar den ett eller två poäng, om den är permanent, två eller tre poäng.
Vissa Kunskaper eller Fördelar kan kräva att spelaren stryker en Poäng för att använda dom, då kallas dessa ”Kostsamma Egenskaper” och kostar ett poäng mindre att köpa.
Nackdelar är egentligen en enorm fördel i Poäng eftersom man genom dom får tillbaka Poäng som annars gått förlorade. Genom att spelaren spelar ut en nackdel så får han eller hon tillbaka Poäng som gått förlorade från en källa som definierats av nackdelen. Nackdelar är indelade i tre olika nivåer: Bundna, Restriktiva och Fria, beroende på hur effektiva dom är att få tillbaka Poäng och om dom ger tillbaka Strukna eller Kryssade Poäng. Bundna kostar tre poäng att köpa, Fria kostar två poäng och Restriktiva kostar ett poäng.
- Bundna är dom nackdelar som ger tillbaka Kryssade Poäng från en viss källa. Det vill säga sådana som karaktären inte själv har Strukit utan som Kryssats på grund av en utomstående händelse. (exempelvis: Narcoleptiker, får tillbaka poäng som Kryssats på grund av mental utmattning)
- Fria är dom nackdelar som ger tillbaka Strukna (dom man själv tagit bort) Poäng från vilken källa som helst. Det vill säga att man inte behöver definiera ut varför man Strök poängen från första början.
- Restriktiva är dom som ger tillbaka Strukna Poäng från en specifik källa (det kan vara t.ex. ”Fysisk Ansträngning” då man bara får tillbaka sådana som man strukit för att slå fysiska handlingar).
Alla spelare har också möjligheten att vara ”Skadade” som är en bunden Nackdel som ger tillbaka ett poäng per minus man tar på sina tärningsslag tills man är ”helad” (väldigt subjektiv term). Den får dom gratis.
Man kan självklart inte täcka alla områden och om man nu inte har en Nackdel för en specifik källa så kan man ju sitta där med sina kryssade poäng för evigt. Man kan som sista utväg köpa loss Kryssade Poäng med erfarenhet.
Erfarenhetspoäng
Hur man tilldelar Erfarenhetspoäng beror lite på världen och hur den är uppbyggd men man ska få efter en färdig spelkväll åtminstone ett XP och efter en hel kampanj eller serie äventyr mellan tre till fem XP extra. För dessa kan man sen köpa nya Nackdelar och Egenskaper (dessa kostar det dubbla det man kunde köpa dom för under karaktärsskapningen), höja sin Poäng (vilket kostar per steg, nivån man vill höja till gånger två, det vill säga sexton poäng för nästa nivå). Man kan också kryssa av Poäng man förlorat till kostnaden av ett XP per Kryssad Poäng.
Det Absolut Viktigaste i Systemet!
Hela systemet baserar sig på tanken att man ska döpa om och omdefiniera saker och ting beroende på världen man spelar i. Poäng är speciellt viktiga eftersom dom ska definiera det centrala värdet i världen. En värld som cirkulerar kring social status ska ha social status som Poäng. En action värld ska ha nån form av ”Handlingspoäng” och en värld om hjältar ska ha ”Hjältepoäng”. Samma sak gäller då också XP, Egenskaper och Nackdelar. Alla måste stöpas om för att passa världen. XP kanske tilldelas genom att man definierar vem som var mest ”intressant” under spelomgången eller kanske vem som uppfyllde sina profetior i slutet av spelomgången. Egenskaper kan helt byta namn och innebörd och samma med Nackdelar. En världsbeskrivning ska alltså innehålla definitionerna för dessa och inte bara en geografisk övergång av platsen. Idén är att regler och värld ska vara två delar i en definition av spelet.
Vs 2 av Poäng, Gbg 071018, rekyl/T-K
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar