I Kejsarinnans Hemliga Tjänst
Agentspel i det Galaktiska Imperiets hov till Pen-T
Under dom två solarna, Medeas och Kerbas flödande ljus ligger Tracita, det kejserliga hovets planet, ett lummigt paradis med vackra skogar, glittrande oceaner och prunkande trädgårdar. Här ligger också dom fyra hovstäderna: Sommarhovets överdådiga torn och tinnar, Vinterhovets strama perfektion, Vårhovets abstrakta och barocka estetik och Hösthovets rustika charm och sombra färgsättning. Över allt detta styr Kejsarinnan, Eunidas. Hon är den som till sist har makten över allt som man kan se med den starkaste av kikare. Under sig har hon ett hov av adjutanter, rådgivare, agenter, diplomater och dignitärer. Alla dessa ska se till att hennes innersta vilja sker och att inget står i vägen för hennes sanna åsikt.
Problemet är att Kejsarinnan inte har pratat på över fem decennier. Då hon förväntas leva i ett par århundrade och hennes närmaste adjutanters existens och leverne ligger på hennes axlar så är en smärtfritt flytande ordergivning av yttersta vikt för att förhindra revolter i Kejsardömet. För att försäkra sig om detta har fraktioner dykigt upp överallt i hovet för att uttolka och genomföra det dom anser är deras kejsarinnas mest innersta önskningar.
Spelarna är delaktiga i en av dom kulter, konspirationer, fraktioner, utbrytargrupper, sekter, tankesmedjor, sammanslutningar eller brödraskap som ser sig som direkt kunniga i hennes önskningar och som motsätts av alla dom andra gruppernas åsikter kring hennes ”egentliga önskningar”. Genom list, ränker, charm, mord och komplotter ska dom manövrera informationesflödet från hov till rådet och på så sätt få igenom sin, och därigenom Kejsarinnans vilja. Dom ska också försvara sina gruppmedlemmar och försvaga dom andra gruppernas medlemsbasis efter bästa möjliga förmåga.
Teknologiskt är världen inne i vad som kallas i folkmun den tredje åldern, en tid där teknologin gått från att vara en utvecklingsfråga, till att handla om avhållsamhet och sedan till ett återupptäckande där teknologi är i händerna på präster och spåmän, schamaner eller mystiker, som genom dolda undersökningar och utgrävningar utnyttjar det dom kan gräva fram av ”Den Gamla Konsten”.
Anta att all teknologi är möjlig, speciellt dom stjärnkorvetter som kryssar genom galaxen men att gemene man lever på en femtonhundratalsnivå med svärd, enkla krutvapen och simpel jordbruk. Samhället är ett av bjärt feodalistisk natur med kraftiga inslag från den tidiga merkantilismen. Klädmodet är vanligen ett skiftande mellan femton och sjuttonhundratal. Helt enkelt en Space Opera värld med kraftiga fantasyinslag där stämning mer än logik ska regera. Religiösa åsikter är enormt vanliga och teknologi ses som en gåva från gud mer än en utvecklingsdetalj. Det finns alltså inget att uppfinna bara upptäcka. Teknik förväntas ha fantastiska namn och ibland triviala användningsområden.
Ett underligt allövertäckande informationsnät, Deus Ex Machinae, som befolkas av Dom Kvicka eller Änglar, hyperintelligenta andar från förr finns och är tillgängligt för dom som kan bemästra konsten, en kunskap som bevakas med avund och misstänksamhet av prästerskapet och deras undergrupp som kallar sig Vox Dei. Genom Alltets evinnerliga djup svävar dom berömda stjärnkorvetter som byggde Kejsardömet för tusentals år sedan, styrda av Kapare tillhörande olika brödraskap och grupperingar. Människor är bara namnet på ”Alla intelligenta raser” och visserligen så är människoliknande varelser klart vanligast, men det finns även lite mer udda versioner.
Hovet är uppdelat i tre nivåer, Rådet som tar Kejsarinnans order och genomför detta i sina olika provinser samt informerar om olika behov, Hovet som delegerar information mellan Kejsarinnan och Rådet, är delaktiga i Rådet själva och slutligen Kejsarinnan som bestämmer allt.
Utanför den Kejserliga planeten så bestämmer dom av Hovet definierade provinsialherrarna efter eget huvud och maskin såtillvida att detta följer Kejsarinnans beslut.
Dom titlar som finns är - förutom dom tillagda hederstitlarna som Markis, Riddare eller Knekt till exempel – Rådsman, Provinsialfurste, Hovsherre/dam och friherre.
Dom Sociala Reglerna
Grace
Varje spelares Poäng kallas Grace och används som en form av Social Sammanhållning. När en person tappar sin Grace tappar dom sin hållning, sin fason och kan inte uppehålla ett charmigt yttre, död helt enkelt. När man blir skadad är det inte så mycket det faktum att man blöder till döds som får en förlora poäng som den horribla verkligheten att man inte kan göra en korrekt hovbugning längre eller att ens bästa skjorta är förstörd. Självklart kan man dö även här, men det ska vara uppenbart att om man inte hade dött hade man lika gärna velat dö av skam. Man kan under en debatt förlora poäng exakt likadant som under en strid, vilket är halva poängen. Grace definierar också hur olika personer i Hovet kommer att bemöta en. Med en hög Grace så har man en hög status även om den inte reflekteras i vilken titel man har. Det är så att säga en form av Rykte. Man går därför ofta utifrån ens Permanenta poäng som man höjer genom att öka sin status och ställning inom hovet men när man Kryssar av poäng är det ofta ett tecken på ens ställning som skakar i dess grundvalar och om man inte kvick återtar dom förlorade poängen kan det resultera i en sänkning av dom Permanenta Poängen.
I Kejsarinnans Hemliga Tjänst är ett spel som handlar mycket mer om utseende än om innehåll och därför kan Social Förnedring vara lika, om inte mer, viktigt än fysiska skador. Konsekvenserna av att bara slå sig igenom problem blir snart uppenbara.
Kvalitéer och Tillkortakommanden
Det finns fem stycken Kvalitéer (vilket är det samma som Egenskaper i Pen-T) som man kan använda för att hävda sin position i Hovet och utanför.
Hemligheter, är specifika kunskaper kring olika esoteriska och okända ämnen eller om personer som dom inte vill ska läcka ut. Dom funkar som Egenskapen Kunskaper i Pen-T.
(”Deux Ex Machinae Kontroll”, ”Markis Du Champs utomäktenskapliga affärer” eller ”Freneologi, konsten att avgöra en persons innersta med hjälp av deras huvudform”)
Bundsförvanter, som är grupper eller personer som är med på ens sida eller som delar ens mål som man kan be om hjälp av lite då och då. Det kan vara kontakter du betalar för tjänster, Tjänare som du har som är speciellt tränade eller en grupp som du tillhör som kan hjälpa dig. Köps som Fördelar i Pen-T.
(”Min trogne butler Mongo av krigarrasen H’zltat”, ”Medlem i Den Rostiga Spirans Brödraskap” eller ”Kontaktnät: Tiggare”)
Föremål, är saker som kommer från den Gamla Konsten som man kan använda för olika specifika effekter.
(”Min antikvariska Fluxpistol som fångar motståndaren i en dold fluxdimension i X- antal timmar” eller ”Humelus Själsespirationsdetektor som ser vart tänkande varelser är även bortom väggar”)
Status är en catch-all för ens titel inom hovet och som kan användas för att förbättra ens övertalning eller hotförsök. Köps som Förbättringar i Pen-T.
(”Markis av Tolfte Rangen” eller ”Quintus Primus av Portarna”)
Modus är en Egenskap som ger plus på Tärningen eller på Effekten om slaget sker inom en specifik stämning, situation eller social kontext. Dessa köps som Förbättringar i Pen-T.
(”Duellera”, ”Gladlynt”, ”I Damers Närvaro”, ”Lojalitet mot Kulten” eller ”Uthärda Tortyr”)
Tillkortakommanden kommer, precis som i resten av Pen-T i tre olika varianter fast anpassade till just ”I Kejsarinnans Hemliga Tjänst”.
Dom Bundna är sådana som ger tillbaka Kryssade Poäng från specifika källor, det kan vara Föremål (”Min Ecklestiska Regenerator med fem doser kvar som läker sår”) eller Hederskodex (”Varje gång jag genom min kamp mot X sätter käppar i hjulet för mig själv får jag tillbaka socialt förlorad Grace”).
Dom Restriktiva som ger tillbaka strukna poäng från specifika källor som Nitisk Överordnad (”Varje gång jag åtar mig ett uppdrag åt min Herre får jag tillbaka Social Grace”), Målsättning (”När jag följer mitt mål får jag tillbaka av Ansträngning Struken Grace”) eller Sociala Tillkortakommanden (”När jag ger mig minus på slag för jag tillbaka Grace förlorad till Vil ja”).
Dom Fria ger tillbaka alla former av Struken Grace och kan vara allt från Fiende (”Herr Hornbach har låtit stjäla min berömda Changvas igen, ett Grace tillbaka”) till Skyddsling (”Min nevö Quintina som kidnappas i tid och otid”) och Mörk Hemlighet (”Låt dom bara inte upptäcka att min mor var en köksa!”).
Påtvingade Tillkortakommanden
Skadad, om spelaren tar -1/-2/-3 på alla handlingar i en timma/dag/vecka får man tillbaka 1/2/3 Grace.
Eder eller Underkastelse, funkar exakt som skadad fast enbart för sociala situationer.
Förbättra sin Position, är när spelaren åtar sig att släppa allt förutom att rädda sin sociala position. Detta ger mellan 1-5 Kryssade Grace tillbaka.
Exempelkaraktär
Här nedan följer en liten snabb exempelkaraktär för att visa ungefär hur man placerar ut och köper egenskaper och nackdelar.
Engelbert Elselius
Grace: 7
OOOOOOO
Kvalitéer:
Markis (Status) 1p
Medlem i Vittrade Rosens Brödraskap (Bundsförvanter) 1p
Freneologi (Hemlighet) 1p
Ränkspel (Modus, +1 på slaget lögner och falskmynteri) 1p
Vacker (Modus, +2 på effekt mot lämpliga romantiska kandidater) 1p
Antikvariskt Multikapaciterat Uppslagsverk (Föremål, som ett uppslagsverk på handdator) 2p
Tillkortakommanden:
Vill förgöra oförtjänt kunskap (Restriktiv, Fysiskt struken Grace) 1p
Fiende: Den Obefläckade Lyktans Konspiration (Fri) 2p
Designnoteringar: Engelbert Elselius är ett coolt namn och som alla nya karaktärer i Pen-T har han sju i Grace från början och Grace+3 (10) poäng att köpa Kvalitéer och Tillkortakommanden för. Alla dom normala Kvalitéerna kostade ett poäng att köpa förutom Föremålet som kan komma till enorm nytta och vara lite för bra, så SL bestämmer att den kostar två. Problemet med Engelbert kommer att vara att han inte kommer ha så lätt att få tillbaka Struken Grace särdeles snabbt eftersom det inte är allt för lätt att hitta ”Oförtjänt Kunskap” och det bara gäller fysiskt Struken Grace och Fiender är svåra att som spelare väva in i spelet.
Världen
Raser
Det finns självklart ett otal olika intressanta utomjordiska raser men det som man ska komma ihåg är att förutom dom avlägsna provinserna så delar så gott som alla på samma kultur och undantaget intressanta hud eller hårfärg och näsformer så har alla samma utseende också. Raser således är ofta direkt irrelevant och termen ”Människa” syftar bara till något som åtminstone till stort ser ut som en människa och som är en intelligent självmedveten person, alltså runt 95% av i Imperiet. Det enda tillfälle det kan komma upp på frågan är just från dom avlägsna provinserna eller om nån spelare vill spela en annorlunda ras. Dom raser som ändå kan nämnas i alla kvickhet är dom Krigiska och storväxta H´zltat som lever som undersåtar i ett lydrike till Imperiet; Kaugo som är enorma maskliknande och tentakelförsedda monster men lysande matematiker och navigatörer; Dirde Kama som lever hela sina liv under jord och delar medvetande med varandra och dom talföra och snacksaliga chackrarna från planeten Minozi, Minenozerna, som med sina överflödiga läderveck till vingar på ryggen smyger runt och säljer allt som inte sitter fast till högstbjudande.
Att Spela en Utomjording
Om nu en spelare nödvändigtvis måste spela en annan ras så ska det kosta lite. Alla raser har ofta en eller ett par förmågor som är annorlunda från Människors. H’zltats krigiska natur och styrka, Kuagos intelligens och storlek Dirde Kamas flockmentalitet eller Minenozernas förhandlingsförmåga och ekonomiska sinne. Till detta kan läggas olika specifika tillkortakommanden.
Platser
Om man ska gå in lite djupare på Världen (vilket ofta känns meningslös med tanke på dess överliggande High Fantasy/SF stämning) så är den uppdelad i en hop olika spännande solsystem med sina specifika styrplaneter som agerar som Provinsutposter åt Imperiet med alla deras specifika monsterflora, intressanta intriger, psi-droger som ska grävas upp eller galna vetenskapsmän som ska bekämpas. Det enda man behöver veta i stort är layouten på den Kejserliga Hemplaneten Tracita. Den är från början en vildvuxen orörd plats med ofantliga mängder vilda djur och en dröms och fantastisk natur som höggs ner och plattades ut för att ge plats åt fyra enorma städer.
Vinterhovet som ligger utmed Silverryggen, en enorm bergskedja som sträcker sig från mitten av en av kontinenterna (Hedeanis) ut till havet. Där tittandes ut över dom enorma snöslätten och fjällen ligger Kejsarinnans vintertillhåll dit hon flyttar varje år i slutet av hösten med runt en halv miljon till en miljon undersåtar. Vita snötäckta gator, raka grå och vita torn och regeringsbyggnader och vackra utstuderat minimalistiska gårdar och hus. Här görs dom vackra pälsverk som uppskattas över hela galaxen av Hediasmink och man har också en enorm produktion av Järngran som används som byggnadsmaterial i staden.
Vårhovets placering i dom enorma smaragdskogarna vid Oceanens kust ger den ett perfekt utseende när just våren står för dörren. Nyblommande träd med ljusgröna löv ramar in den sirliga och barocka staden med dess stuckaturer, statyer, parker och lustgårdar. Närheten till havet mildrar årstidens annars så kraftigt skiftande klimat och då allt regn snabbt drar in mot bergskedjan i väst så är staden förhållandevis torr medans dom enorma forsar som drar rakt igenom staden i kanaler och naturliga språng är överfyllda.
Sommarhovet ligger mer inland mot slätterna och dom vällande kullarna och fälten där. Staden är en långsamt övergående effekt från land till stad. Tusentals små rustika byar vid floden och mot skogen ligger utspridda och närheten till Jaktlundarna, den enorma skog som drivs som jaktmark för Trehornshjortar och Imperiastorkar. Stadens centrum väller liksom fån Floden Kirgas ena strand till den andra över broar och konstgjorda öar. Tinnar torn, höghus och enorma himmelsplattåer är den centrala delen av staden medans dess utkanter har getts ett mer rustikt och äkta utseende.
Hösthovet är det som ofta anses vara det mest tvivelaktiga av hov och även då många stannar kvar och blir residenter av sitt specifika hov så brukar få hovherrar och hovdamer vilja vara bosatta här. Staden ligger med den norra delen av Jaktlundarna i väst vilket bidrar med dom röda, gula och bruna löven som ramar in staden och med den nordöstra toppen av Silverryggsbergen till norr. I öst ligger Oceanen och staden är under hela året höljd i dimma som väller från vattnet. Fukten och kylan är alltid närvarande och regn är så vanligt att man oftast bara noterar det när det slutar. Staden är grå och mörk med stenlagda vägar och gränder mellan enorma gotiska katedraler och fort.
Tracitaoceanen är den stora ocean som täcker större delen av Tracitas yta. Den är samlad till stor del på en halva av planeten och sluter så in den enorma pankontinenten som är den största mängden landmassa. Den södra polen är den enda andra stora landmassan och den är så gott som obeboelig. I övrigt finns små öar och archipelager utspridda lite varstans och som ofta ges som resmål för dom adelsmänniskor som vill åka till något tropiskt och varmt.
Jaktlundarna är den skog som direkt fridlystes och täcker en stor del av den östra delen av kontinenten. Den är hem åt en stor ansamling djur varav vissa snarare kan klassas som monster mer än något annat. Platsen är en klassisk jaktmark för adeln.
Teknik
Tekniskt ligger hela världsrymden på en förvirrad pensionärs nivå. Alla tekniska detaljer ses på med förundran och nåt som man gärna vill använda men man kan inte för sitt liv förstå hur det ska gå till mer precist. Man kan lära sig hur den slås på och vad den förväntas göra men att gå in på dom exakta detaljerna hur den gör det är bortom en. Så för det mesta använder man den teknik man känner till och vet hur den funkar bara för att vid dom få tillfällen då det är övertygat bättre att använda ”dom gamla kunskaperna” kanske byta till nån mojäng. Tekniken ses på som en statussymbol men att lära sig exakt hur det funkar och forska i det ses som lite av ockultism mer än nåt annat.
All teknik i spelet ges därför lite Star Trek aktiga namn kombinerat med lite arton eller femtonhundratalsspråk för att påvisa den övriga teknologin. Se gärna sakerna som lite 60-tals Scifi grovy grejor med barocka detaljer och tillagda utseende detaljer. Stjärnpistoler som strålar ut norrskensskimrande strålar i regnbågens alla färger är alltså inte alls fel. Teknik är magi och då speciellt den kult som växt fram runt det intergalaktiska datanätet Deus Ex Machinae. Tekniker är magiker, användare blir präster och kulter växer upp runt skiftnycklar.
Stjärnkorvetter
Susande genom galaxen är dom kejserliga korvetter som uppehåller det nätverk av information, handel och militär styrka som krävs för att stabilisera ett så stort rike som Imperiet. Enorma mängder material forslas via bulkkorvetter till avlägsna planeter och som sedan viner tillbaka för att leverera varor från den planeten till en annan. Allt är bevakat under Månbaneret, den militära grenen av Kejsarinnans stab. Stjärnbaneret är den handelsflotta som är en sammanslagning av olika intressenten som rent praktiskt hyr ut sina tjänster till Kejsardömet och Solbaneret som sköter transporter av dignitärer och information.
En stjärnkorvett har tre egentliga hastigheter: Månhastigheten som man använder nära planeter och när man ska landa. Solhastigheten som man använder inom solsystem för att manövrera runt planetbanor och Stjärnhastigheten som används mellan solsystem och galaxer. Resor tar ungefär mellan en vecka inom ett solsystem till ett par månader mellan solsystem.
En stjärnkorvett drivs av interstellara vindar som tilltar utanför solsystemen och deras enorma segel fylls snabbt när dom kommer ute på öppen eter som det heter i facktermer. Eter är självklart den substans som fyller världsrymden då inget bevisligen inte kan existera. Kring skeppet ligger en bubbla av luft som drivs med och hålls på plats under lagen av Tepulogisk drift som säger att lika saker attraheras av likar under omständigheter av enorm diskrepans. För att stötta den Tepulogiska driften har man en Tepunumatisk Kapacitator som håller fast luften på ett avstånd.
Utseendemässigt är Stjärnkorvetterna smala stål och träbåtar med ett slätt skal, en köl för att positionera dom och ett roder för att bära dom korrekt genom stjärnströmmarna. Till sin hjälp har man en navigator, en Deus Ex Machinae läsare och kommunikator och själklart kaptenens kunskaper i ämnet.
Grupper
Efter Kejsarinnans plötsliga tystnad har som sagt tusentals små grupper dykt upp som alla hävdar sig sitta inne med Kejsarinnans exakta och egentliga politik. Dom kan också vara sammanslutningar av inte så lojal karaktär som vill försvara sina ekonomiska intressen i merkantilismens tecken och det kan vara religiösa grupperingar som vill framhävda deras gudoms storhet i jämförelse med dom andras petitessgudar.
Den Rostiga Spirans Brödraskap är en grupp som egentligen vill både försvara och försvaga den kejserliga makten. Dom ser dom som ansatt, inte bara utifrån utan också av dess översta företrädare, Kejsarinnan, och dom hävdar att Rådet och Hovet ska ges mer makt än det har idag.
Den Vittrade Rosens Gäng, anser att det största problemet idag är kunskap som sprids till fel personer och att pöbeln har börjat ta sig ton baserad på kunskap dom tror sig ha tillskansat. Man kan lära en schimpans att läsa men den förstår inte vad det är den läser, brukar man säga.
Obefläckade Lyktans Konspiration, anser stick i stäv med dom ovan att kunskap är alltets frälsning och till detta har dom lite av en kults beteende. Dom vill sprida information till alla och hävdar att ”Kunskap vill vara fri”, en farligt liberal åsikt. Många av deras medlemmar brukar hittas mördade på grund av deras konsekvent rätt rebelliska attityd.
Kustens Brödraskap, är en sammanslagning av skeppare som idkar lobbyverksamhet för att stärka sina intressen gentemot hovet och kejsarinnan. I grund och botten söker dom mer betalt för sina tjänster och fler fri och rättigheter. Till detta kommer deras interna, milt mysticistiska riter och interna festligheter men det är ju inget nytt under solen direkt.
Dom Sju, är enligt gruppen med samma namn ett upphöljt ledarskap som är alla del av Kejsarinnans blodslinje och vars intressen är att i Kejsarinnans Namn beskydda Imperiet. Dom som följer dom Sju brukar prata om blodets makt och behovet att rensa upp bland dom vekare adlingarna och dom missriktade.
12:e Dörren. Under en längre tid för ett par århundraden sedan låg ett revoltförsök inom hovet och pyrde under ytan, för att bemöta detta skapades den 12:e Dörren som var en form av säkerhetspolis inom hovet för att beskydda Kejsarinnans intressen. Numera är dom egentligen totalt maktlösa då dom förlitade sig på Kejsarinnans explicita order för att kunna agera men dom har fortfarande kvar sina möten, sina nätverk och sina egna agendor. Gruppen anser klart att deras uppgift kvarstår och att dom ska beskydda kejsarinnan från alla dom här intressegrupperna som talar i hennes namn och att man ska sprida ut att hon inte pratar. Dom som revolterar ska då slås ner och att detta mycket väl kan vara hennes egentliga plan. Dom är egentligen en anti-grupp mer än en grupp med egen agenda.
Kattens Klo, är en gruppering av adlingar och allmäningar (vanligt folk) som samarbetar för att krossa hovets hela existens eller åtminstonde försvaga det till fördel för en form av splittrat styre dom kallar Allstyre. Från början sågs dom som något lite gulligt naivistiskt som ungdomarna kunde hänge sig till dom växte upp men under kejsarinnans tystnad har deras politiska ambitioner blivit mer och mer påträngande och deras metoder allt mer effektiva. Det finns få grupper som har något med dom att göra alls.
Banerets Kult, är en herrklubb, politisk grupp och religiös kult som anser att fram till dess att kejsarinnan börjar tala bör militären vara i det totala ansvariga för hennes affärer och skötseln av galaxen. Deras logik bygger på att hon egentligen inte alls har någon hemlig order som ska utföras utan att hon bara är tyst ett tag och förväntar sig att allt ska överlämnas henne i det exakta. Dom prisar militär ordergivning och kultur, den starkes rätt och anses ofta vara lite burdusa. Deras religion bygger på en form av kombinerad förfäderskult, flaggdyrkande och i övrigt hyllande av diverse klassiskt militära attribut som övermänniskor och dylikt.
Triumviratet, är en samling religiösa som egentligen började som en rätt hedonistisk kult med anonymitetskrav men som under det senaste ledarskapet av en man som kallas Hiberius blivit en rätt obehaglig plåga. Förr avrättade och offrade dom en massa tjänare hit och dit åt nån form av mörk gud som dom hävdade skulle komma snart. Numera agerar dom mer och mer engagerat och systematiskt och pratar om stjärnornas positioner som ”rätt” och Mörkret mellan stjärnorna.
Grupper och deras Målsättning
Att spela med gruppolitik kräver att man sätter upp målsättningar, inträdeskrav, metoder och resurser för spelarna att interagera emot. Spelarna ska ju förväntas ge gruppen understöd men får i utbyte understöd av dom så tillvida att spelaren inte går emot gruppens behov. För varje grupp sätter SL upp för det första ett inträdeskrav, en målsättning, metoderna för att nå den målsättningen som är acceptabla och resurserna. Dom sistnämna är baserade på medlemmarna och hur mycket dom kan anförskaffa under en kort tid i form av pengar, husrum, teknik och soldater.
Målsättningen och metoderna är generellt sett rätt lätta att definiera, en grupp som Den Vittrade Rosen har som mål att förgöra överflödig kunskap, deras metoder är det som egentligen ”är” dom eftersom det är med dom som dom sätter sin plan till verket och det är det som andra märker av dom. Vittrade rosen använder i grund och botten vilka metoder som helst, men utan att skada hovet. Kustens brödraskap är en ekonomisk grupp vars mål är att skydda sina ekonomiska intressen, dom är däremot beredda att vid tillfälle skada hovet om det skulle ge en bättre position för dom och deras mål. Dom Sju använder allt upp till tortyr och mord även på adelsmän och skyr inga medel överhuvudtaget förutom om det skulle skada hovet i sig. Genom att definiera ut målet och metoderna har man lättare att som SL och spelare att sköta interaktionen mellan en karaktär och gruppen han eller hon lyder under. Inträdeskrav är i det stora hela egentligen bara fluff.
1 kommentar:
Skriv upp olika former av nackdelar och vad dom drar ifr¨n som en lista ...
Skicka en kommentar