Förklaring

Detta är en samlingsplats för olika spelidéer och tankar kring spel eller annat som kan dyka upp. Flera olika människor har rätten att skriva på den här sidan, alla med anknytning till T-K en fritidsförening i Sverige med intressen som spretar åt rätt många olika håll.
Tanken är att alla texter ska markeras med sitt ämne så att man lätt ska hitta dom i Etikettrutan (till höger). Det mesta antas röra sig om olika former av rollspel och om det inte är det kommer det markeras med "Kort-/Brädspel", "Åsikt" eller "Skönlitterärt".

In English
This site is primarily for Swedish readers, most specificly its for the member of the association T-K (and their need to store cool ideas and text). The texts in English (translated or written primarily for English readers) are accessable through the link "In English" (to your right on this page).
Most of the texts here are roleplaying game related, but there are texts about board and card games aswell as fictional works and other areas that might interest those willing to publish here.

fredag 14 december 2007

Tarot, Magi

Magisystem och Magi i Midvinter

Detta är en snabb text, utan särdeles mycket florerande detaljer kring hur magi är tänkt att funka. Magisystemet i Tarot är rätt luddigt men mestadels kan man säga att följande delar är grundläggande:

  • Magi är uppdelat i olika skolor som kan göra olika saker eller samma saker på olika sätt
  • En person som inte specificerat att dom kan en viss typ av magi under karaktärsskapelsen, kan inte använda magiska förmågor förutom enklare ritualer.
  • Alla magiska effekter uppvägs av en regelmässig förlust för karaktären. Man kan tappa ett kort, man kan spendera Egenskapspoäng eller så kan man göra nån form av negativ handling gentemot sig själv.
  • En tapp ger i regel 3 poäng (kan ge ner till 2 poäng om kortet är inspecifikt eller inte inriktat på den sortens magi), en poäng avdrag på egenskapen ger en poäng till magin, en spelmässig nackdel ger antingen en eller två poäng men är ackumelativt med dom andra.
  • Man slår mot ett värde som definieras av motståndarens förmåga att försvara sig magiskt eller mot en satt svårighetsgrad baserat på hur mycket man vill uppnå. Effekten står i proportion till detta i det senare fallet och i det första så definieras storleken av effekten. Dom poäng man ackumulerat (se ovan) ger en värdet som man slår med.
Hur Magi funkar i Midvinter
Vi börjar med att gå igenom hur verkligheten ser ut i midvinter. Det finns ett övre skikt av kraft som vi kan kalla gudomlighet, detta är ogenomträngligt och omöjligt att se. Man kan alltså inte spå kring huruvida Gudomlighet är en, flera eller en trio... eller vad Gudomlighet vill.
Gudomlighet har sin motpol i Shaitan (här som en form av catch all för onda andar, människans inneboende illvilja osv. Shaitan är namnet på den då det betyder "Motståndare" och inte en referens till Satan enbart även om Satan är en del i den enheten) . Shaitan är likt Gudomlighet ogenomträngligt och kan inte undersökas. Man kan argumentera att Shaitan egentligen är Gudomlighet med ett annat namn.
Dessa två enheter har Emissarer i olika former. Emissarer är den Gudomligas utsända som agerar kontakt mellan verkligheten och Gudomligheten.
Utefter Gudomligheten existerar en verklighet som har en samling paralella förklaringsmodeller. Se det som olika psykologiska skolor som kanske i en terapeutisk situation kan nå samma nivå av framgång men genom enormt olika sätt. Så varje magiskola existerar sida vid sida trots att deras förklaringsmopeller är diamtralt motsatta. Majoriteten av magiskolorna är dock rätt straight forward.

Magiskolor
Besvärjande, att påverka en annan person på ett eller annat sätt. Curses, mentalism och
Elementalism
Frammaning, att tvinga fram olika saker eller varelser in i vår verklighet
Förtrollning, att få ett objekt att göra nåt det egentligen inte borde

Inga kommentarer: