Året är 1957, Sverige var delaktig i dom nationella revolterna som svepte över världen i och med Tredje Rikets uppgång och konsekventa fall/upplösning, den så kallade islossningen. Det rådande partiet är Sverigepartiet som tillsammans med Moderata Samlingspartiet och i viss mån det Liberala Partiet styr Sverige i vad som kallas Gemenskapsregeringen.
Problemet är dom religiösa reglerna nerlagda av Svenska Kyrkan och dom specifika reglerna kring högbrott uppehållna av den utdöende adeln och hovet.
Spelarna är revolutinärer, kanske inte i teori men i handling. Dom kan vara av avvikande folkgrupp/etnicitet, sexualitet, politisk hemvist eller religion.
Spelarna har en samling värden graderade som i Skolan, från ett till fem med ett och "streck" som nackdelar, två som dåligt, tre som ok, fyra som bra och fem som utmärkt. Dom olika färdigheterna är:
- Gymnastik: alla handlingar som är fysiska inklusive slagsmål och ducka
- Uppförande: alla former av vett och etikett, charma
- Svenska: att tala inför andra, samt en grad över hur väl man pratar
- Matematik: som det låter matematik men också datorer eller som det heter: Babbagemaskin
- Kristendomslära: kunskap om hur kristna kyrkan fungerar och dess rådande dogm eller underliggande kulter
- Naturvetenskap: kunskap om biologi, kemi och zoologi
- Samhällskunskap: kunskap om hur staten fungerar
- Tyska: att tala det största rådande språket
- Teknologi: att klara av teknologi Vilket också inkluderar fordonsframförande (att köra fordon)
- Scoutrörelsen: hur man ska vara i skog och natur
Förutom dom finns följande lite mer förbjudna kunskaper:
- Esperanto: att tala det förbjudna internationella språket
- Religionskunskap: hur andra religioner fungerar
- Ockultism: mysticism
- Konst och Kreativitet: att hålla på med sång och dans lite emr professionellt
- Politik: kunskap om andra politiska grenar
- Agitation: att tala inför andra om ofina saker
- Skytte: att skjuta med vapen
- Slagsmål: att slåss
Samtidshistoria ska gå igenom hur världen ser ut, vad som är en vanlig dag för en vanlig invånare och hur det demokratiska systemet funkar och liknande.
Regelkompendium ska handla om hur man gör sin karaktär och stridsregler och liknande
Förbjuden Kunskap ska handla om dom färdigheter som itne tillåts, hemliga maskinerier bakom makten och (om det ska användas) ockulta sanningar.
Censurerat är spelledardelen med åtminstonde 10 äventyrsidéer och 4 kampanjidéer samt 1 helt äventyr.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar