
Grundreglerna
Ett slag fungerar som så att två enheter, spelare, npc mot spelare, eller spelare mot svårighetsgrad, jämförs. Värdet av dom aktuella egenskaperna hos ena sidan jämförs med värdet av alla aktuella egenskaper på andra sidan.
Efter jämförelsen slår den aktiva, attackerande, sidan två (eller fler) sexsidiga tärningar och försöker få sju eller mer. Gör den det lyckas den sidan med vad den försöker uppnå. Misslyckas man så når den andra sidan framgång.
Jämförelse mellan värden
Det viktigaste att tänka på att man tar från samma mängd värden. Man kan inte mäta ett vrde från ena parten mot två värden från den andra. Om man har en grundegenskap att mäta mot Grundegenskap och Färdighet multiplicerar man den med två för att få ett jämnt nummer. Det finns fem nivåer som jämförelsen kan få fram.
Lika: där båda parters värde är exakt lika högt
Över: där den Offensiva Parten har mer än sin motståndare.
Under: där den Defensiva Parten har mer än sin motståndare.
Högt Över: där den Offensiva Parten har tre eller mer i värde än sin motståndare.
Högt Under: där den Defensiva Parten har tre eller mer i värde än sin motståndare.
ex: Sju (Offensiv) mot Sju (Defensiv) är "Lika", Sju (Offensiv) mot Fyra (Defensiv) är "Över", Fem (Offensiv) mot Sex (Defensiv) är "Under", Sju (Offensiv) mot Tre (Defensiv) är "Högt Över" och Sju (Offensiv) mot Elva (Defensiv) är "Högt Under".
Att slå tärningarna
Den offensiva spelaren är den som slår tärningarna. Man lägger alltid ihop värdet av två tärningar för att få fram vad tärningarna slår, vad som är "Värdet på Slaget". Det som skiljer sig är hur många tärningar man slår och väljer ut sina två tärningar ifrån.
Om jämförelsen var Lika slår man två tärningar och adderar dom
Om jämförelsen var Över slår man tre tärningar, tar dom två högsta, och adderar dom.
Om jämförelsen var Under slår man tre tärningar, tar dom två sämsta, och adderar dom.
Om jämförelsen var Högt Över slår man fyra tärningar, tar dom två högsta, och adderar dom.
Om jämförelsen var Högt Under slår man fyra tärningar, tar dom två sämsta, och adderar dom.
Att Utläsa en Effekt
Om slaget var en åtta eller mer var det Lyckat för den Offensive, om slaget var sex eller mindre var det Lyckat för den Defensive.
Mellanskillnaden mellan värdet på tärningarna och Sju är det som räknas som "Effekt", beroende vad för sorts slag man fick fram ändras effekten.
Om slaget gav två tärningar med lika värde är det antingen "Väldigt Bra" för den Offensive (om man slog åtta eller mer) eller "Väldigt Bra" för den Defensive (om man slog sex eller mindre). Det kan också utläsas som väldigt dåligt för motståndarparten.
Blev slaget två ettor (Snake eyes) är det "Katastrofal Bra" för den defensive, eller "Katastrofal Dåligt/Fummel" för den offensive. Blev slaget två sexor (Box Cars) är det "Katastrofalt Bra" för den offensive, eller "Katastrofalt Dåligt/Fummel" för den defensive. Detta ger en olika Effektbonusar eller bonusar på följdslag.
Väldigt Bra ger en bonus på två till effekten eller "On a Roll".
Katastrofal Bra ger en bonus på plus två på effekten och "On a Roll" eller enbart plus fyra på effekten.
On a Roll ger en en bonus på nästa slag eller en ledtråd på nästa kopplade handling av spelledaren.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar